Home » Natură » ”Uriaşii” planetei sunt în pericol de dispariţie din cauza activităţii oamenilor

Publicat: 12.02.2019
Un nou studiu arată că 60% din megafauna Pământului este în pericol de dispariţie. Conform specialiştilor, speciile de animale uriaşe sunt cruciale pentru menţinerea echilibrului ecosistemului.

În noul studiu, cercetătorii au analizat populaţiile a 300 de specii de megafaună din întreaga lume. Conform autorilor, cel puţin 200 de specii (70%) din animalele masive ale Pământului prezintă o scădere a numărului de indivizi, de asemenea 150 dintre specii sunt în pericol iminent de dispariţie, scrie Live Science.

Principala ameninţare în majoritatea cazurilor este consumul de carne al oamenilor. „Utilizarea lor pentru consumul de carne sau pentru alte părţi ale corpului reprezintă cea mai mare ameninţare pentru toate speciile din studiu. Rezultatele noastre arată că suntem pe cale să consumăm megafauna până la dispariţie”, a declarat principalul autor al studiului, Wiliam Ripple, din cadrul Universităţii din Oregon.

„Megafauna” reprezintă termenul utilizat pentru descrierea tuturor animalelor masive de la elefanţi la T. rex. În cadrul studiului, Ripple şi colegii săi au definit megafauana ca fiind compusă din toate vertebratele existente în prezent şi care au o anumită greutate. Pentru mamifere, orice specie de peste 100 de kilograme a fost considerată megafaună. În cazul păsărilor, reptilelor şi amfibienilor limita a fost de 40 de kilograme.

Acest lucru a dus la realizarea unei liste de 292 de mamifere uriaşe. Următorul pas a fost utilizarea unei baze de date internaţionale ce conţinea riscul de dispariţie a peste 60.000 de specii. Astfel, specialiştii au determinat nivelul pericolului de dispariţie al celor 292 de specii de megafaună. Ei au descoperit că 70% din megafaună prezintă o scădere a populaţiei, iar 59% sunt ameninţate de dispariţia totală.

Autorii notează că îmbunătăţirea capacităţii oamenilor de vânătoare a dus la o scădere rapidă a megafaunei. De asemenea, animalele sunt supuse în prezent ş altor factori produşi tot de om ce duc la moartea lor, precum schimbările climatice, poluarea sau defrişările.