Home » Natură » De ce sunt atraşi crabii eremiţi de cadavrele semenilor? ”Este ca şi cum ar fi participat la o înmormântare”

Publicat: 05.03.2019
Un nou experiment realizat de biologul Mark Laidre, de la Dartmouth College, împreună cu studentul Leah Valdes a arătat că crabii eremiţi sunt atraşi de cadavrele semenilor. Aceştia doresc să preia cochilia lăsată în urmă de crabii morţi.

Cei doi au pus 20 de tuburi de plastic pe o plajă, fiecare având bucăţi de carne de crab. În doar 5 minute, aproape 50 de crabi eremiţi (Coenobita compressus) s-au înghesuit la fiecare mostră, conform descrierii din studiul publicat recent în Ecology and Evolution.

„Este ca şi cum ar fi participat la o înmormântare”, a precizat Laidre. Totuşi, realitatea este mai macabră. Mirosul de carne este un semnal că un crab a fost mâncat, iar carapacea lăsată goală poate fi preluată. Astfel, „crabii se grăbesc să se mute în cochilia lăsată goală”, a adăugat Laidre.

Niciuna dintre cele circa 850 de specii cunoscute de crab eremit nu-şi pot crea propria cochilie. Aceştia ocupă locurile lăsate de melcii morţi. Un crab creşte până ce ocupă întreaga carapace, dar apoi, pentru a creşte mai mult, trebuie să găsească şi să ocupe una mai mare, scrie Science News.

Pentru cele aproximativ 20 de specii de uscat, găsirea unei case potrivite este extrem de dificilă. Aceştia pot remodela interiorul, făcând-o mai mare. Animalele folosesc secreţii corozive şi acţiuni de răzuire pentru a lărgi deschiderea carcasei. Remodelarea poate dubla spaţiul disponibil şi poate uşura carapacea cu o treime, un alt factor important care ajută la deplasarea mai eficientă a crabului. Dar procesul este lent şi dificil. Este mult mai uşoară preluarea unei carapace remodelate a unui alt crab eremit, mort sau viu. De aici poate fi uşor înţeleasă atracţia acestora pentru mirosul semenilor morţi.

Cercetătorii au găsit şi că eremiţii de uscat se apropiau de carne de melc, dar mirosul era mai puţin atrăgător decât cel al propriei specii. Totuşi, acelaşi lucru nu a fost valabil şi pentru cei de apă, cele două mirosuri fiind la fel de atractive.

VIDEO. Scena macabră care i-a şocat pe cercetători: un crab gigantic a vânat şi a devorat o pasăre