Home » Natura » Record nefast. A fost descoperită cea mai mare concentraţie de microparticule de plastic pe fundul mării

Autor: Adrian Popovici 05.10.2020
Cercetătorii explică că au descoperit 1,9 milioane de microparticule de plastic într-o suprafaţă de doar un metru pătrat.

Deşeurile de plastic reprezintă una dintre problemele cele mai presante care ameninţă ecosistemele din întreaga lume, statisticile arată că, anual, zeci de milioane de tone de astfel de deşeuri sfârşesc în apele oceanelor şi mărilor şi oricât de impresionantă pare această cifră, oamenii de ştiinţă ne atrag atenţia că ea reprezintă mai puţin de 1% din plasticul din oceanele lumii.

Studiile au stabilită că restul plasticului ajunge pe fundul mărilor şi oceanelor, unde curenţii subacvatici fac ca microparticulele şi fibrele să fie transportate din loc în loc. Un studiu recent arată că aceşti curenţi pot duce la creşterea concentraţiei de astfel de microparticule dând naştere unui echivalent al „insulelor” de deşeuri care se formează la suprafaţă, notează Science Daily.

„Am descoperit că microplasticele nu sunt distribuite uniform în zonele studiate, în schimb, acestea sunt distribuite de curenţi puternici de pe fundul mării, care le concentrează în anumite zone”, explică dr Ian Kane, cercetător al Universităţii Manchester, Regatul Unit.

Mare parte dintre aceste microparticule şi fibre provin de la sistemele epurare a apei ineficiente şi ajung în apele fluviilor şi ale râurilor şi, în cele din urmă, în mări şi oceane. Odată ajunse pe fundul acestora sunt transportate de către curenţi odată cu oxigenul şi nutrienţii necesari ecosistemelor oceanice şi ajuns să fie consumate de către animale, fiind transportate în lanţurile trofice care ne includ şi pe noi.

Analizând mostre de sedimente de pe fundul Mării Tireniene, oamenii de ştiinţă au ajuns la o concluzie sumbră: microparticulele devin, încetul cu încetul, un nou tip de sediment marin: „Este trist, dar plasticul a devenit un nou tip de particule de sedimente, care este distribuit pe malul mării împreună cu nisipul, noroiul şi nutrienţii. Astfel, procesele de transport al sedimentelor, cum ar fi curenţii de pe fundul mării, vor concentra particule de plastic în anumite locaţii de pe litoral, aşa cum a demonstrat cercetarea noastră”, explică cercetătorii.

Studiul a fost publicat în Science.

Proporţiile poluării: ingerăm anual 74.000 microparticule de plastic