Home » Natură » Secretele societăților de elefanți masculi. De ce sunt bătrânii atât de importanți pentru supraviețuirea speciei

Publicat: 14.09.2020

Elefanții masculi mai bătrâni au un rol important în supraviețuirea speciei prin faptul că transmit mai departe abilitățile și cunoștințele către masculii mai tineri, arată un studiu făcut asupra elefanților africani.

Femelele dominante conduc grupurile care includ „fiicele” lor și puii acestora, în timp ce masculii ajung să conducă turmele.

Elefanții maturi joacă un rol important în conducerea acestor tineri masculi, au descoperit cercetătorii.

Așadar, dispariția lor prin vânătoare ar putea avea un „impact dezastruos”.

Studiul, publicat în jurnalul Scientific Reports, sugerează că masculii bătrânii cel mai probabil ocupă în societatea de masculi un loc similar celui ocupat de femelele dominante în turmele pentru împerechere.

Femelele sunt lideri mai eficienți

„Știm de mult timp că femelele mai bătrâne sunt lideri mai eficienți ai turmelor pentru împerechere datorită experienței lor. Acum, avem dovezi convingătoare care arată un rol similar jucat de masculii bătrâni în societățile de masculi”, a explicat Connie Allen, de la Universitatea Exeter.

Cercetătorii au analizat comportamentul a peste 1.250 de elefanți masculi din savană, care trăiau în apropiere de Râul Boteti, în Parcul Național Makgadikgadi Pans, din Botswana.

Masculii singuratici au reprezentat 5% din observațiile făcute de cercetători cu ajutorul camerelor video ascunse, iar masculii adolescenți călătoreau pe anumite rute mult mai rar decât s-ar fi așteptat oamenii de știință, astfel sugerând că deplasările individuale sunt riscante pentru cei tineri și fără experiență.

Uciderea masculilor bătrâni are „consecințe dezastruoase”

Elefanții maturi călătoreau mai des în fruntea grupului de masculi, sugerând că sunt lideri importanți și au cunoștințe ecologice valoroase, scrie BBC.

Ideea că elefanții masculi bătrâni și singuratici contribuie foarte puțin la supraviețuirea speciei a fost folosită drept argument pentru a susține vânătoare legală a masculilor bătrâni.

Cu toate acestea, noile cercetări sugerează că uciderea masculilor mai bătrâni ar putea avea „consecințe dezastruoase” prin faptul că elimină personaje cheie din societățile de elefanți masculi.

Cauza misterioasă a sutelor de elefanți morți în Botswana pare a fi elucidată

Fotografia virală cu elefanţii care s-au îmbătat şi au adormit după ce au băut 30 de litri de alcool e falsă. Ce s-a întâmplat de fapt

Tot ce trebuie să ştii despre elefanţi, cele mai mari animale de uscat

De ce este crăpată pielea elefanţilor?