Home » Natură » Primele imagini care arată cum prind pește maimuțele din Alpii japonezi

Primele imagini care arată cum prind pește maimuțele din Alpii japonezi

Publicat: 23.01.2023

Macacii japonezi, numiți și maimuțe de zăpadă, au fost filmați pentru prima oară în timp ce prindeau și mâncau pește dintr-un râu, în Munții Hida (cunoscuți și ca Alpii japonezi). Aceasta este prima oară când o maimuță de orice fel este văzută în timp ce prinde pește, iar cercetătorii cred că acest comportament ar fi putut să evolueze într-un grup specific de macaci, ca mijloc de supraviețuire în timpul iernilor grele.

„Macacii japonezi, din regiunea Kamikochi a Alpilor japonezi, îndură unul dintre cele mai reci și mai dure medii, în timpul iernii, atunci când lipsa hranei îi pune în pericol”, explică autorii studiului, care a fost publicat în jurnalul Scientific Reports.

În mod obișnuit, maimuțele se hrănesc cu frunze de bambus și cu alte plante lemnoase în timpul sezonului anual de îngheț, deși în regiunea Kamikochi se găsesc numeroase râuri alimentate de izvoare vulcanice, care mențin o temperatură pe tot parcursul anului, respectiv de 6 grade Celsius, fără să înghețe în timpul iernii, potrivit IFL Science.

Macacii au fost surprinși prinzând și mâncând pește din râu

Speculând că organismele acvatice care trăiesc în aceste fluxuri pot ajuta la susținerea populației locale de macaci atunci când alte surse de hrană sunt rare, cercetătorii au petrecut trei ierni consecutive examinând excrementele maimuțelor.

Astfel, oamenii de știință au descoperit ADN-ul păstrăvului brun în aproximativ 20% din probe, indicând faptul că macacii ar fi putut mânca pește.

Pentru cercetători nu a fost clar dacă maimuțele au prins în mod activ peștele viu sau dacă doar au scormonit după pește mort. Ca să investigheze, savanții au urmărit mai multe grupuri de macaci japonezi de-a lungul malurilor râului Azusa, între ianuarie și martie 2022.

„Am reușit să observăm comportamentul macacilor japonezi în timp ce prindeau pește și îl consumau de 14 ori, de șase ori sub observare directă și de opt ori prin camere cu senzor infraroșu. Datele camerelor de supraveghere au inclus șase posibile capturi, deși nu am putut confirma că a fost vorba despre pești”, au scris autorii studiului.

Un tip de comportament care a evoluat în etape

Descriind metodele rudimentare folosite de maimuțe ca să își prindă prada acvatică, cercetătorii explică modul prin care animalele urmăreau peștii prin ape puțin adânci, înainte să îi apuce cu ambele mâini și să îi muște.

„După ce am obținut dovezi clare că macacii japonezi prind și mănâncă pește, următorul pas a fost să investigăm modul în care aceste comportamente referitoare la mâncatul peștelui se răspândesc în cadrul grupului. Este genetic? Este un fel de cultură transmisă în cadrul grupului?”, a explicat autorul studiului, Koji Tojo, într-un comunicat de presă.

Deși speră că observațiile în curs de desfășurare vor oferi răspunsuri la aceste întrebări, cercetătorii speculează că acest comportament a evoluat probabil în etape, pe măsură ce macacii au început treptat să exploateze râul pentru hrană în timpul iernii. Așadar, maimuțele au început probabil să caute hrană printre plantele acvatice, ceea ce ar fi dus la consumul involuntar de insecte acvatice care trăiesc în această vegetație.

Cu timpul, macacii ar fi început să caute în mod deliberat aceste insecte de râu, învățând să răstoarne rocile și să prindă insectele. Acest lucru, la rândul său, este posibil să le fi oferit abilitățile de a vâna pești.

Unelte de piatră făcute de maimuțe au fost găsite în Brazilia