Home » Natură » Cel mai nou vulcan al lumii a erupt într-o regiune inactivă timp de aproape 800 de ani

Noul vulcan din Islanda, așa cum arăta în data de 16 iulie. Foto: Profimedia
Publicat: 29.07.2023

Într-o demonstrație spectaculoasă a forței Pământului, a erupt un nou vulcan din Islanda; National Geographic raportează că unii oameni de știință cred că este cel mai recent semn că regiunea, care a fost latentă timp de secole, va experimenta mult mai multă activitate vulcanică în viitor.

Vulcanul, situat la doar o oră de mers cu mașina spre sud-vest de capitala Reykjavík, a erupt cu o ploaie de lavă fierbinte și gaze toxice pe 10 iulie, după ce regiunea a suferit numeroase cutremure.

În decurs de o săptămână de la nașterea sa, acest vulcan din Islanda a crescut la aproape 30 de metri și încă este în creștere. Toate semnele indică o activitate vulcanică crescută care ar putea dura timp de mai multe generații, pe care oamenii de știință au prezis-o anul trecut în National Geographic.

„Ar putea anunța începutul a zeci de ani de erupții ocazionale”

„Acest lucru ar putea anunța începutul a zeci de ani de erupții ocazionale”, a declarat Dave McGarvie, vulcanist la Universitatea Lancaster (Regatul Unit), anul trecut.

Zona din jurul vulcanului pare sterilă și bătută de vânt, ca o scenă din Mordor din filmele „Stăpânul Inelelor”. Dar din cauza apropierii vulcanului de capitală și de un aeroport internațional, a devenit un loc de adunare pentru turiștii curioși să vadă o minune naturală ce taie răsuflarea, notează Futurism.

Există motive să ne facem griji?

Zona a fost inactivă timp de aproape 800 de ani, până la o erupție din 2021, potrivit National Geographic. Aceste fisuri de lavă topită care ies la suprafață sunt rezultatul peninsulei Reykjanes, care se află pe vârful Mid-Atlantic Ridge, relatează revista, care separă două plăci tectonice majore, cea nord-americană și cea eurasiatică.

Creasta se extinde pe măsură ce cele două plăci se despart puțin câte puțin de-a lungul anilor, favorizând creșterea fisurilor și, în cele din urmă, fluxul de magmă topită care iese la suprafață.

Deși cel mai recent vulcan este destul de aproape de civilizație, nu s-a raportat că ar fi afectat așezările umane sau infrastructura. Ultima dată când activitatea vulcanică din Islanda a provocat perturbări majore a fost în 2010, potrivit Associated Press, când cenușa de la vulcanul Eyjafjallajokull a determinat anularea a peste 100.000 de zboruri pe fondul închiderilor masive ale spațiului aerian din Europa.

Oceanele lumii și-au schimbat culoarea din cauza schimbărilor climatice

Test de cultură generală. Prin câte capitale europene trece Dunărea?

Cea mai caldă săptămână din istoria măsurătorilor. „Schimbările climatice sunt scăpate de sub control”