Home » Natură » Test de cultură generală. În ce loc din lume se produc cele mai multe cutremure?

Publicat: 26.09.2023

În ce loc din lume se produc cele mai multe cutremure? Circa 90% dintre cutremure se produc aici. Aici se află și majoritatea vulcanilor activi.

Cercul de Foc al Pacificului este un șir de vulcani și locuri de activitate seismică, sau cutremure, aflat în jurul marginilor Oceanului Pacific. Cele mai multe cutremure din lume, aproximativ 90%, au loc de-a lungul Cercului de Foc, aici aflându-se și 75% dintre toți vulcanii activi de pe Pământ.

Cercul de Foc nu este perfect circular. Acesta seamănă mai degrabă cu o potcoavă de 40.000 de kilometri. Un șir de 452 de vulcani se întinde de la vârful sudic al Americii de Sud, în sus de-a lungul coastei Americii de Nord, peste strâmtoarea Bering, în jos prin Japonia și în Noua Zeelandă. Câțiva vulcani activi și inactivi din Antarctica completează cercul.

Unde în lume se produc cele mai multe cutremure?

Cercul de Foc al Pacificului este rezultatul plăcilor tectonice. Plăcile tectonice sunt plăci uriașe ale scoarței Pământului, care se potrivesc ca piesele unui puzzle. Plăcile nu sunt fixe, ci se mișcă în mod constant deasupra unui strat de rocă solidă și topită numit manta. Uneori, aceste plăci se ciocnesc, se depărtează sau alunecă una pe lângă alta. Cea mai mare parte a activității tectonice din Cercul de Foc are loc în aceste zone active geologic, explică National Geographic.

O limită convergentă a plăcilor este formată de plăcile tectonice care se lovesc unele de altele. Granițele convergente sunt adesea zone de subducție, unde placa mai grea alunecă sub placa mai ușoară, creând un șanț adânc. Această subducție schimbă materialul dens al mantalei în magmă plutitoare, care se ridică prin crustă până la suprafața Pământului. De-a lungul a milioane de ani, magma în creștere creează o serie de vulcani activi cunoscuți sub numele de arc vulcanic.

Dacă ar fi să scurgeți apa din Oceanul Pacific, ați vedea o serie de șanțuri oceanice adânci care se desfășoară paralel cu arcurile vulcanice corespunzătoare de-a lungul Cercului de Foc. Aceste arcuri creează atât insule, cât și lanțuri muntoase continentale.

Care este cel mai activ vulcan din Cercul de Foc?

Majoritatea vulcanilor activi din Cercul de Foc se găsesc pe marginea sa vestică, din Peninsula Kamchatka din Rusia, prin insulele Japoniei și Asia de Sud-Est, până în Noua Zeelandă.

Muntele Ruapehu, din Noua Zeelandă, este unul dintre cei mai activi vulcani din Cercul de Foc, cu erupții minore anuale și erupții majore care au loc la fiecare 50 de ani. Are o înălțime de 2.797 de metri. Muntele Ruapehu face parte din Arcul Vulcanic Taupo, unde placa densă a Pacificului se subduce sub placa australiană.

Cea mai mare falie continentală de pe Pământ se deformează