Home » Stiinta » Un material revoluţionar, cel mai bun la despicarea luminii, poate aduce îmbunătăţiri substanţiale dispozitivelor optice

Autor: Alexandru Voiculescu 06.23.2018
O echipă de savanţi şi ingineri de la Universitatea Wisconsin-Madison şi Universitatea Southern California a creat un cristal care are un grad ridicat de anizotropie optică, cel mai mare dintre toate substanţele solide de pe Terra - în special pentru lumină în infraroşu. Au descris noul material într-o lucrare publicată recent în jurnalul Nature Photonics.

„Anizotropia optică este enormă, făcând ca materialul să fie promiţător pentru o gamă de aplicaţii optice”, a precizat Mikhail Kats, profesor de inginerie electrică la Universitatea Wisconsin-Madison şi unul dintre autorii principali ai studiului.

Anizotropia optică este proprietatea unor materiale de a separa lumina, fenomen numit şi dublă refracţie, scrie Phys.

În special, o utilizare promiţătoare a noului cristal de sulfură de bariu-titan (BaTiS3) poate fi crearea unor senzori de la distanţă care să folosească un spectru important de lungimi de undă de lumină de infraroşu care penetrează atmosfera Terrei cu puţină distorsiune.

„Această clasă de materiale şi această abordare are mult potenţial”, a precizat Jayakanth Ravichandran, profesor la Universitatea Southern California şi unul dintre autorii studiului. „Am proiectat acest material, l-am fabricat şi i-am observat marele efect”.

Noul cristal are o birefringenţă (o unitate de măsurare a anizotropiei) de 50-100 de ori mai mare pentru infraroşul de undă medie decât oricare altul de până acum. Această abilitate de a despica diferitele unde de lumină se datorează structurii moleculare unice ce conţine lanţuri lungi de atomi aranjate în rânduri paralele.

Utilizând metode computaţionale avansate, cercetătorii au selectat atent rânduri de atomi pe care i-au studiat în condiţii de laborator.

Mai mult, noul material poate fi util în celulele panourilor solare şi în diodele emiţătoare de lumină. Pe viitor, cercetătorii au în plan explorarea altor proprietăţi ale noului material pe măsură ce elaborează strategii de a-l sintetiza în cantităţi mari.

Materiale „magice”: un metal rar poate fi bateria solara ideala

O nouă eră în tehnologie este aproape: componentele optice de precizie au putut fi ”printate”

Care este explicaţia din spatele uneia dintre cele mai uimitoare iluzii optice

Aceasta ar putea fi iluzia optică a anului 2018. ”Este mult mai straniu decât iluzia rochiei alb cu auriu”. Şi tu vezi ambele picioare ale tinerei din imagine?

Lucrurile pe care părinții nu ar trebui să le facă pe reţelele de socializare