Home » Știință » Un nou set de date poate reprezenta prima dovadă directă a unei stele care devorează o planetă

Publicat: 20.07.2018
Timp de aproape un secol, astronomii au fost intrigaţi cu privire la variabilitatea bizară a strălucirii stelelor tinere care se găsesc în constelaţia Taurus-Auriga, aflată la o distanţă de circa 450 de ani lumină de Terra. O stea în particular a atras atenţia astronomilor. O dată la câteva decenii, luminozitatea acesteia scade temporar, apoi revine la normal. Cauza acestui fenomen îl reprezintă instabilitatea caracteristică unui sistem planetar tânăr, în care corpurile fără o orbită regulată se ciocnesc între ele sau chiar intră în stea, fiind asimilate în masa astrului luminos.

În ultimii ani, astronomii au observat că variaţiile sunt mai frecvente iar perioadele de luminozitate scăzută sunt mai lungi. Astfel, s-a pus întrebarea: ce împiedică lumina stelei în mod repetat? Răpunsul, conform savanţilor, poate aduce o explicaţie mai bună cu privire la procesele haotice care au loc la începutul existenţei unei stele, potrivit Phys.

Acum, fizicienii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) şi Harvard-Smithsonian au observat steaua, numită RW Aur A, folosind Observatorul Chandra X-Ray al NASA. Au găsit dovezi despre cauza posibilă a ultimului eveniment de diminuare a strălucirii: o coliziune dintre două corpuri planetare tinere, care a produs un nor dens de gaz şi praf. Pe măsură ce acest detritus planetar a căzut în stea, a generat un înveliş gros, împiedicând temporar trecerea luminii.

„Simulările computerizate au prezis de multă vreme că planetele pot cădea în stelele tinere, dar nu am observat niciodată asta”, a precizat Hans Moritz Guenther, savant la Kavli Institute for Astrophysics and Space Research din cadrul MIT, care a condus acest studiu. Cercetătorul mai adaugă şi că „dacă interpretarea noastră a datelor este corectă, aceasta ar fi prima dată când observăm în mod direct cum o stea tânără devorează o planetă sau planete”.

Evenimentele trecute de scădere a luminozităţii ar fi fost cauzate de procese similare, fie că este vorba de rămăşiţele unor planete rezultate în urma unei coliziuni care au căzut în stea ori că este vorba chiar de prăbuşirea unei planete întregi în stea.

„Este o speculaţie, dar dacă există o coliziune dintre două obiecte, este posibil ca apoi resturile să aibă orbite neregulate, ceea ce creşte probabilitatea că se vor ciocni din nou de altceva”, a precizat Guenther.

Noul studiu a fost publicat pe 18 iulie în Astronomical Journal. Co-autorii de la MIT sunt David Huenemoerder şi David Principe, alături de cercetători de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics şi colaboratori din Germania şi Belgia.

Caz unic în astronomie care i-a contrariat pe cercetători: o stea a explodat, a supravieţuit, apoi a explodat din nou după 60 de ani

Cum arată o stea care moare

Descoperire remarcabilă cu privire la una dintre cele mai luminoase stele de pe cerul nostru. ”Este foarte aproape să se dezintegreze”

Premiera din astronomie care poate schimba modul în care înţelegem formarea sistemelor solare: o planetă gigantică şi o stea foarte mică

Acasă la Adrian Păunescu la 81 de ani de la nașterea lui | EXCLUSIV „Altceva cu Adrian Artene”
Muzica poate influența cum și cât mâncăm, arată un studiu
Legenda Gladiatorului regizat de Ridley Scott. Maximus a fost fictiv, însă alții chiar au existat în istorie
Telescopul James Webb a surprins o fuziune uluitoare în Universul îndepărtat
(P) Cum te avertizează organismul atunci când nu primește suficiente substanțe nutritive?