Home » Stiinta » Soarta Soarelui nostru, descoperită cu ajutorul unui fenomen surprinzător

Soarta Soarelui nostru, descoperită cu ajutorul unui fenomen surprinzător

Autor: Alexandru Voiculescu 01.13.2019
Soarta Soarelui nostru, descoperită cu ajutorul unui fenomen surprinzător
Primele dovezi directe ale unei stele pitice albe care se solidifică în cristale au fost aduse de astronomii de la University of Warwick. Aceştia au aflat că piticele albe, un tip de stea în care se va transforma şi Soarele nostru, au un miez de oxigen şi carbon în stare cristalină.

Datorită presiunilor ridicate rezultate în urma atracţiei gravitaţionale a corpului dens, materialul va avea o structură cristalină, adică atomii şi moleculele vor fi ordonate.

Observaţiile au scos la iveală că rămăşiţele stelelor precum Soarele, numite pitice albe, au un miez de oxigen şi carbon solid într-o fază de tranziţie din timpul ciclului vieţii, proces similar cu îngheţarea apei, dar la temperaturi mult mai ridicate. Procesul nou descoperit poate însemna că aceste corpuri cereşti sunt cu miliarde de ani mai vechi decât s-a crezut anterior, scrie Phys.

Descoperirea, descrisă în detaliu de Pier-Emmanuel Tremblay şi echipa sa în jurnalul Nature, se bazează pe observaţii realizate de satelitul Gaia al ESA.

Stelele pitice albe sunt unele dintre cele mai bătrâne obiecte din Univers. Sunt incredibil de utile pentru astronomi deoarece ciclul previzibil al vieţii le permit acestora să le folosească drept ceasuri atomice pentru a estima vârsta grupurilor stelelor învecinate cu un grad ridicat de precizie. Acestea sunt miezurile rămase ale gigantelor roşii după ce acestea au murit şi au rămas fără straturile exterioare. Se răcesc constant pe măsură ce eliberează căldura adunată timp de miliarde de ani.

Astronomii au selectat 15.000 de stele pitice albe aflate la maxim 300 de ani-lumină de Terra, analizându-le culorile şi luminozităţile.

Au identificat o acumulare la stelele de anumite culori şi luminozităţi care nu corespundeau cu nicio masă sau vârstă. Atunci când le-au comparat cu modelele de evoluţie al stelelor, acumularea a coincis cu faza în dezvoltarea în care căldura latentă este prezisă de a fi eliberată în cantităţi însemnate, rezultând într-o încetinire a procesului de răcire. Se estimează că în unele cazuri aceste stele şi-au încetinit vârsta cu cel mult 2 miliarde de ani sau 15% din vârsta galaxiei.

„Este prima dovadă directă că piticele albe cristalizează sau au o tranziţie de la lichid la solid. Procesul a fost prezis acum 50 de ani, iar acum a fost observat. Toate piticele albe vor cristaliza într-un anumit punct al evoluţiei lor, deşi stelele pitice albe mai masive pot trece prin acest proces mai devreme. Acest lucru înseamnă că piticele albe din galaxia noastră au completat deja procesul şi sunt sfere de cristal pe cer. Şi Soarele va deveni un astfel de cristal în circa 10 miliarde de ani”, a precizat Tremblay.

Astronomii au descoperit o stea enigmatică ce are o vârstă apropiată de cea a Universului