Home » Natura » Savanţii sunt aproape de o invenţie revoluţionară care poate salva nenumărate vieţi: ar putea crea venin de şarpe în laborator

Autor: Alexandru Voiculescu 12.13.2018
Cercetătorii olandezi au reuşit să crească ţesut care imită glandele producătoare de venin ale mai multor specii de şarpe. Biologul Hans Clevers de la Institutul Hubrecht din Olanda a relatat crearea acestor organoide pe 10 decembrie la simpozionul realizat de American Society for Cell Biology şi European Molecular Biology Organization.

Dacă savanţii pot extrage venin de la glandele create în laborator, acesta poate fi folosit pentru a crea noi medicamente şi antidoturi ale muşcăturilor de şerpi care nu sunt crescuţi în ferme, scrie Science News.

În întreaga lume, până la 2,7 milioane de oameni sunt muşcaţi de şerpi veninoşi în fiecare an. Între 81.000 şi 138.000 mor în urma muşcăturii, iar circa 400.000 îşi pot pierde membrele sau pot avea alte dizabilităţi, conform celor de la World Health Organization.

Antidoturile sunt realizate prin utilizarea veninului colectat de la şerpii care sunt de obicei crescuţi în ferme. Veninul este injectat în alte animale care fac anticorpi pentru toxină. Versiunile purificate ale acestor anticorpi pot ajuta la recuperarea unei persoane, dar trebuie să se cunoască specia care a muşcat. „Dacă este un şarpe rar sau local, există o probabilitate mare ca antidotul să nu existe”, a precizat Clevers.

De aceea, cercetătorii olandezi au prelevat celule stem de la embrionii de şarpe din specia Aspidelaps lubricus. Acestea au crescut în mai multe tipuri de organoide, inclusiv unele care fac venin apropiat de cel al şarpelui.

Folosind acelaşi principiu, echipa a produs organoide de la cel puţin şapte specii de şarpe. Până acum, organoidele au supravieţuit în laborator timp de doi ani.

Clevers şi colegii săi speră să obţină venin din toate aceste organoide, care au capacitatea de a produce un venin mai concentrat decât cel natural. „Va fi probabil mai uşor de obţinut decât să îl extragi de la un şarpe”, a conchis savantul.

Veninul de albine ar putea salva milioane de vieţi graţie unei inovaţii extraordinare