Home » Știință » Cercetătorii au reușit, în premieră, inversarea procesului de îmbătrânire umană. Ce fel de terapie au folosit

Publicat: 25.11.2020

Oamenii de știință susțin că au reușit, în premieră, inversarea procesului biologic de îmbătrânire într-un grup de adulți în vârstă.

În cadrul unui studiu unic, cercetătorii de la Universitatea Tel Aviv și Centrul Medical Shamir au folosit o formă de terapie cu oxigen pentru a inversa doi indicatori cheie ai îmbătrânirii biologice, lungimea telomerului și acumularea senescenței celulare.

Pe măsură ce corpul uman îmbătrânește, organismul trece printr-o scurtare a telomerului, regiunile protectoare de la capetele cromozomilor, și o creștere a celulelor vechi și defectuoase.

Rezultate echivalente cu starea în care erau corpurile participanților în urmă cu 25 de ani

Un studiu clinic care a implicat 35 de adulți cu vârste de peste 64 de ani a încercat să înțeleagă dacă o metodă numită Oxigenoterapie hiperbară (Hyperbaric Oxygen Therapy) ar putea preveni deteriorarea acestor două simboluri ale procesului de îmbătrânire.

Participanții au intrat într-o cameră presurizată în care au primit oxigen pur timp de 90 de minute în fiecare zi, de cinci ori pe săptămână pe o perioadă de trei luni.

La sfârșitul studiului clinic, oamenii de știință au anunțat că telomerii au crescut în lungime cu o medie de 20%, iar celulele senescente au fost reduse cu până la 37%. Astfel, rezultatele sunt echivalente cu starea în care erau corpurile participanților în urmă cu 25 de ani, au explicat oamenii de știință.

„Sfântul Graal” al biologiei îmbătrânirii

„Scurtarea telomerilor este considerată „Sfântul Graal” al biologiei îmbătrânirii. Îmbunătățirea semnificativă a lungimii telomerilor prezentată în timpul și după aceste protocoale unice oferă comunității științifice o nouă bază pentru înțelegerea faptului că îmbătrânirea poate cu adevărat să fie țintită și inversată la nivelul biologic celular”, a spus Shai Efrati, profesor la Facultatea de Medicină și Școala de Neuroștiință de la Universitatea Tel Aviv, unul dintre autorii studiului.

Reușita este doar una dintr-o serie de tratamente radicale care încearcă să crească durata de viață și chiar să îi facă pe oameni să arate și să se simtă mai tineri. Cercetătorii încearcă să exploreze ideea că îmbătrânirea este o boală ce poate fi vindecată la fel ca oricare alta.

În timpul studiului clinic din Israel, participanții nu și-au schimbat stilul de viață, de alimentație și nici nu au primit medicamente, schimbări despre care s-a dovedit în trecut că au efecte moderate asupra vârstei biologice a unei persoane.

Participanților li s-a indus o stare de hipoxie care a cauzat regenerarea celulară

În cazul de față, efectele au fost rezultatul unei camere presurizate în care participanților li s-a indus o stare de hipoxie, insuficiență de oxigen, care a cauzat regenerarea celulară, potrivit Science Alert.

„Până acum, intervențiile precum modificările stilului de viață și exercițiile intense au avut unele efecte de inhibare a scurtării lungimii telomerilor. Însă, ceea ce este remarcabil la studiul nostru este că în doar trei luni de zile, am reușit să obținem o lungire semnificativă a telomerilor, mult mai mare decât prin intermediul altor intervenții sau modificări ale stilului de viață”, a spus dr. Amir Hadanny, unul dintre autorii studiului.

Alimentele „ultra-procesate”, asociate cu îmbătrânirea avansată la nivel celular