Home » Știință » Ce a apărut mai întâi, somnul sau creierul? Oamenii de știință ar fi aflat, în sfârșit, răspunsul

Publicat: 18.01.2021

Poate că nu te-ai întrebat niciodată asta, dar oare ce a apărut mai întâi, somnul sau creierul? Cu alte cuvinte, ar putea organismele fără creier să doarmă? Un studiu bazat pe formele de viață primitive numite Hydra vulgaris arată că oamenii de știință ar fi aflat, în sfârșit, răspunsul.

Noi cercetări arată cum pot aceste mici creaturi să intre într-o stare similară somnului în ciuda faptului că nu au creier. Descoperirea ne-ar putea învăța mai multe despre modul în care animalele au dezvoltat nevoia și capacitatea pentru somn.

Mai mult, oamenii de știință au descoperit că substanțele chimice care provoacă starea de somnolență la oamni au avut aceleași efecte asupra Hydra vulgaris, ceea ce sugerează o legătură biologică între specii, în ciuda diferențelor vaste dintre noi.

Dovezi clare că animalele au dobândit nevoia de somn înainte să dobândească creierul

„Avem acum dovezi clare care arată că animalele au dobândit nevoia de somn înainte să dobândească creierul. Bazându-ne pe descoperirile noastre și studiile anterioare asupra meduzelor, putem spune că evoluția somnului este independentă de evoluția creierului”, a explicat Taichi Itoh, biolog la Universitatea Kyushu din Japonia.

Cercetările menționate asupra meduzelor au descoperit că un comportament similar somnului este prezent la organismele fără creier. Cu toate acestea, meduzele, care au un aranjament de nervi mai avansat decât Hydra vulgaris, par să aibă un ritm circadian.

Oamenii de știință au descoperit mai multe indicii despre modul în care somnul ar fi evoluat în regatul animalelor, înainte și după ce organismele au dezvoltat creierul. Totuși, nu este clar dacă rețeaua dezorganizată de nervi a organismelor Hydra vulgaris joacă sau nu un anumit rol, potrivit Science Alert.

„Multe întrebări rămân fără răspuns”

Creierul omului a trecut prin mai multe schimbări decât am crede, iar oamenii de știință descoperă mereu noi detalii despre evoluția creierului și rolul pe care îl joacă în anunțarea corpului că este momentul să doarmă.

„Multe întrebări rămân fără răspuns în privința modului prin care somnul a apărut la animale, însă Hydra vulgaris sunt creaturi ușor de manevrat pentru analize amănunțite asupra mecanismelor care produc somnul la animalele fără creier”, a adăugat Itoh.

Viermii dezvăluie de ce melatonina favorizează somnul