Home » Știință » 10 specii care există în ziua de astăzi doar datorită oamenilor

10 specii care există în ziua de astăzi doar datorită oamenilor

Multe specii nu ar exista în ziua de astăzi fără ajutorul oamenilor. Sursa foto: Unsplash
Publicat: 27.02.2021

Se pare că în fiecare zi apare un articol nou despre o specie dispărută din cauza oamenilor. Este un detaliu trist al vieții faptul că oamenii au continuat să vâneze, să ucidă și să mănânce alte specii timp de milioane de ani, însă uneori omenirea este capabilă chiar să creeze noi specii.

Multe specii nu ar exista în ziua de astăzi fără ajutorul oamenilor. Oamenii au ajutat la salvarea multor de la dispariție și chiar au creat noi specii prin selecția artificială, speciație antropică și multe alte procese.

Următoarele zece specii nu ar fi aici dacă nu intervenea omenirea, iar unele chiar te-ar putea uimi.

10. Grâu

Grâul este o plantă de bază care susține oamenii de pe întreaga planetă. Totuși, grâul există doar datorită cultivării selective, care a transformat o iarbă sălbatică în unul dintre elementele de bază pentru fiecare produs de panificație. Grâul a fost cultivat pentru prima oară în urmă cu 11.600 de ani în Cornul abundenței. Oamenii au cules grâul pentru a dezvolta forme mutante. Aceste mutații au oferit cereale mai mari, care păstrau semințele prin recoltare. În timp, a apărut grâul pe care îl știm cu toții în ziua de azi.

Există o teorie conform căreia oamenii nu au domesticit grâul, ci grâul ne-a domesticit pe noi. Cultivarea acestei plante a aprins flacăra creației agriculturii care a dus la dezvoltarea civilizației umane.

9. Păduchele pubian

Păduchii sunt o problemă comună pentru alte primate și tocmai de aceea vedem deseori maimuțe care se curăță de insecte unele pe altele și apoi le mănâncă. Oamenii se „bucură” de două specii de păduchi.

Oamenii fac față păduchilor la fel ca multe alte animale, însă noi suntem singurii care se confruntă cu o specie separată care ne atacă regiunile pubiene. Păduchele pubian (P. pubis) a evoluat separat de genul Pediculus și a prosperat pe firele aspre de păr care cresc de obicei în zonele noastre pubiene.

8. Porumb

Porumbul este o plantă de bază folosită în toată lumea, de la hrănirea vitelor până la producerea de îndulcitori artificiali. Totuși, porumbul a ajuns aici doar datorită oamenilor. În starea sa naturală, porumbul nu arăta deloc ca în ziua de astăzi, însă mulțumită oamenilor indigeni din Mexic din urmă cu 9.000 de ani, o specie de iarbă a devenit una dintre cele mai importante surse de hrană de pe planetă.

7. Peștișorul de aur sau carasul auriu

Peștișorii de aur sunt exemplul perfect pentru împerecherea selectivă pentru că peștele pe care îl putem câștiga acum la festivaluri nu ar exista fără intervenția oamenilor. Peștișorii de aur există doar de 1.000 de ani. Peștișorii de aur moderni sunt o subspecie a crapului care a fost crescută în mod selectiv pentru a obține culorile și corpul specific, acestea fiind considerate cele mai atractive trăsături.

Inițial, crapul asiatic a fost crescut ca sursă de hrană, însă situația s-a schimbat în timpul dinastiei Jin (265 – 420 e.n.). În timpul acelei perioade, oamenii au observat că o mutație dezvolta culori aprinse de roșu, portocaliu și galben, așa că au ales să împerecheze acei pești cu alții similari.

6. Cartoful

Cartofii reprezintă o altă plantă semnificativă, însă aceștia există doar datorită milioanelor de ani de împerechere selectivă de la o singură specie care a început în urmă cu 7.000 sau 10.000 de ani. Specia S. brevicaule a fost domesticită de oamenii indigeni din Peru. Datorită muncii lor, noi ne delectăm acum cu mii de tipuri diferite de cartofi.

5. Țânțarul de la metroul din Londra

Țânțarul de la metroul din Londra (C. molestus) există doar datorită dorinței necontenite a omului de a săpa în subteran pentru a dezvolta noi moduri de a ajunge mai repede dintr-un loc în altul.

C. molestus a fost descoperit pentru prima oară în 1775, iar specia a apărut cel mai probabil prin adaptarea la sistemele subterane făcute de oameni. Deși numele său provine de la metroul londonez, acolo unde a fost găsit, specia a mai fost descoperită și în Egipt, cu mult timp înainte de construirea metroului din Londra. De atunci, a mai fost găsit în America de Nord și de Sud, Europa, Asia, Africa și Australia.

Acești țânțari nu seamănă deloc cu alte specii, pentru că s-au adaptat complet la traiul în subteran, potrivit ListVerse.

4. Multă, multă varză

Kale, broccoli, conopida și varza de Bruxelles sunt doar câteva dintre varietățile consumate zilnic de miliarde de oameni din întreaga lume. Aceste legume delicioase nu ar exista fără intervenția omenirii și dezvoltarea lor este destul de interesantă. Toate aceste legume sunt diferite, însă sunt, de fapt, aceeași plantă.

Cultivarea verzei sălbatice a început cândva în secolul al V-lea î.Hr. în regiunea mediteraneană nordică. Oamenii au început să folosească selecția artificială pentru a alege trăsăturile pe care le preferau, astfel că au apărut numeroase variații care par foarte diferite între ele.

3. Vacile

Vacile moderne ar fi fost domesticite de oameni începând cu o singură turmă de bouri care a trăit în urmă cu 10.500 de ani. Prin intermediul analizelor genetice, oamenii de știință au teoretizat că în jur de 80 de indivizi din acea turmă de bouri au fost domesticiți. Fiecare bovină care există în zilele noastre provine de la acei indivizi.

Domesticirea acelei turme a rezultat în apariția a peste 1.000 de specii separate. Multe dintre aceste animale s-au adaptat la clima locală, iar altele au fost crescute pentru motive specifice, precum producerea de lapte, carne sau muncă agricolă.

2. Avocado

Interesant este faptul că avocado nu este o specie crescută de oameni prin procese complicate de polenizare încrucișată. În schimb, oamenilor le-a plăcut să consume avocado atât de mult, încât s-au asigurat că planta va supraviețui mereu.

Oamenii au cultivat avocado din varietăți sălbatice. În timp, planta a evoluat în cea pe care o știm și iubim în ziua de astăzi. Dacă omenirea nu se îndrăgostea de gustul său, avocado ar fi dispărut cel mai probabil în urmă cu 13.000 de ani.

1. Câinii

Atunci când vine vorba de selecție artificială, câinii sunt probabil cel mai bine cunoscut exemplu. Câinii așa cum îi știm acum nu ar fi existat fără intervenția omului, iar aceștia sunt una dintre cele mai importante specii pentru dezvoltarea umană.

Câinii sunt o subspecie a lupului cenușiu, însă majoritatea raselor de câini nu seamănă deloc cu lupii. Asta s-a întâmplat în urma reproducerii polimorfe desfășurate de oameni de-a lungul a milioane de ani, pentru că ne-am concentrat pe obținerea anumitor trăsături care ajută la vânat, păstorit și adulmecat.

Câinii timpurii (C. l. familiaris) au fost crescuți pentru ca oamenii să profite de forța și abilitățile pentru vânătoare. Noi i-am hrănit, iar ei ne-au protejat și ne-au ajutat să vânăm, ceea ce s-a dovedit a fi o relație benefică pentru ambele specii.

În timp, oamenii au început să crească rase de câini pentru alte scopuri. Tocmai de aceea, în ziua de astăzi, avem rase precum Labradoodle, Chihuahua și Mops. Poate că aceste rase nu ajută foarte mult omenirea, dar ne înveselesc și sunt prieteni excelenți.

Un dihor dintr-o specie pe cale de dispariție a fost clonat pentru prima oară