Home » Știință » O descoperire bizară dezvăluie că unii bebeluși născuți prematur îmbătrânesc mai repede

Sursa foto: Filip Mroz via Unsplash
Publicat: 13.06.2021

În cadrul cele mai îndelungate analize din lume în privința bebelușilor născuți prematur, oamenii de știință au descoperit că genele bebelușilor de sex masculin îmbătrânesc mult mai rapid decât cele ale nou-născuților de sex masculin născuți la termen.

Vorbim aici despre îmbătrânirea biologică sau senescență. Acești bărbați nu trec brusc printr-o accelerare a îmbătrânirii. În schimb, sute de gene cheie din corpurile lor au o rată mai mare a editării chimice care apare în mod natural în timp.

Rezultatele studiului indică faptul că aceștia au fost în medie cu 4,6 ani mai „bătrâni” până la împlinirea vârstei de 30 de ani decât bărbații cu greutate normală la naștere și care au fost născuți în aceeași perioadă.

„Expunerile prenatale joacă un rol important în îmbătrânire”

Diferența nu a fost găsită și în cazul bebelușilor de sex feminin cu greutate extrem de scăzută la naștere (ELBW), potrivit cercetătorilor. Acest aspect a fost confirmat și de studii anterioare care au arătat că bebelușii de sex masculin născuți prematur ar fi mai sensibili la stresul prenatal decât bebelușii de sex feminin.

Bebelușii cu ELBW cântăresc mai puțin de 1 kilogram la naștere, potrivit Science Alert.

„Deși nu este clar de ce îmbătrânirea biologică accelerată este observată la bărbați ELBW, asta sugerează că expunerile prenatale joacă un rol important în îmbătrânire”, a explicat Ryan Van Lieshout, neurolog de la Universitatea McMaster din Canada.

Numeroși factori afectează modul în care îmbătrânim

„Studiul evidențiază cu siguranță nevoia de monitorizare a celor născuți prematur pe tot parcursul vieții lor. Mai mult cercetări trebuie făcute. Studiul mai subliniază nevoia de avertizare a bărbaților ELBW și de promovare a îmbătrânirii sănătoase”, a adăugat Van Lieshout.

Numeroși factori afectează modul în care fiecare dintre noi îmbătrânește din punct de vedere biologic. Somnul adecvat, exercițiile fizice, o dietă echilibrată, evitarea fumatului și păstrarea unor legături sociale puternice, toate acestea ne pot ajuta să reducem rata de îmbătrânire biologică.

Întrebarea este de ce are loc această îmbătrânire biologică adițională doar în cazul bărbaților ELBW, dar nu și a femeilor. Cercetătorii au mai spus că fenomenul ar putea fi influențat de ceea ce se întâmplă înainte de naștere și de modul în care bebelușii de sex masculin fac față la internarea în terapia intensivă neonatală după ce sunt născuți.

Un bebeluș născut cu trei penisuri este primul caz documentat din istorie