Home » Știință » Izotopi detectați pentru prima oară în atmosfera unei exoplanete

Izotopi detectați pentru prima oară în atmosfera unei exoplanete

Exoplaneta TYC 8998-760-1 b. Sursa foto: NASA
Publicat: 19.07.2021

O lume aflată la peste 300 de ani-lumină depărtare ne-a ajutat să detectăm pentru prima oară izotopi în atmosfera unei exoplanete.

În negura din jurul exoplanetei numite TYC 8998-760-1 b, astronomii au detectat o formă de carbon cunoscută drept carbon-13. Descoperirea sugerează că exoplaneta s-a format la mare distanță de steaua sa gazdă, la temperaturi scăzute. Potrivit cercetătorilor, descoperirea ne oferă o nouă modalitate de a analiza procesul slab înțeles al formării planetare.

„Este destul de special faptul că putem măsura asta în atmosfera unei exoplanete, la o distanță atât de mare”, a spus Yapeng Zhang, astronom la Universitatea Leiden din Țările de Jos.

TYC 8998-760-1 b, descoperită în 2019, era deja destul de specială. Exoplaneta aparține unui grup extrem de rar, anume exoplanetele pe care le-am putut vedea în mod direct.

Exoplaneta TYC 8998-760-1 b orbitează steaua sa la o distanță semnificativă

Stelele sunt foarte luminoase, iar planetele nu sunt, astfel că, de obicei, astronomii identifică planetele doar prin detectarea efectului pe care acestea îl au asupra stelei gazdă, fie gravitational sau prin diminuarea luminozității stelei pe măsură ce trec prin fața acesteia.

Aceste tehnici funcționează cel mai bine pentru planetele care sunt situate în apropiere de stelele lor gazdă, însă exoplaneta TYC 8998-760-1 b orbitează steaua sa gazdă la o distanță semnificativă, în jur de 160 de unități astronomice. Spre exemplu, Pluto orbitează Soarele la o distanță de 40 de unități astronomice.

Exoplaneta este, de asemenea, masivă, având masa de aproape 14 ori mai mare decât cea a lui Jupiter. Asta înseamnă că este destul de luminoasă cu lumina reflectată de la stea. Așadar, cercetătorii coordonați de Zhang s-au uitat mai îndeaproape pentru a vedea dacă lumina reflectată de stea le-ar putea spune ceva.

„Această descoperire reprezintă doar începutul”

Pe TYC 8998-760-1 b, oamenii de știință se așteptau să găsească o anumită abundență de carbon. Canitatea de carbon-13 găsită în atmosferă a fost de două ori mai mare decât abundența așteptată. Echipa crede că descoperirea ne poate spune mai multe despre condițiile în care s-a format exoplaneta, scrie Science Alert.

„Având în vedere distanța la care se află față de steaua sa gazdă, gheața s-ar fi format cu mai mult carbon-13, astfel cauzând fracțiunea mai mare de acest izotop prezentă în atmosfera planetei astăzi”, a explicat Paul Mollière, astrofizician la Institutul pentru Astronomie Max Planck din Germania.

Detectarea de izotopi în atmosferă nu va fi posibilă deocamdată pentru multe exoplanete, însă, pe măsură ce telescoapele noastre devin tot mai avansate, studiul formării exoplanetelor va deveni tot mai ușor.

„Ne așteptăm ca în viitor izotopii să ne ajute să înțelegem cum, unde și când s-au format planetele. Această descoperire reprezintă doar începutul”, a spus și astronomul Ignas Snellen de la Universitatea Leiden.

Primele dovezi ale activității tectonice pe o exoplanetă, descoperite de astronomi