Home » Știință » Aurorele spectaculoase de pe Saturn ar putea fi generate de vânturile de la mare altitudine

Foto: NASA/ ESA/ J. Clarke (Boston University, USA), and Z. Levay (STScI)
Publicat: 10.02.2022

Cercetătorii au descoperit un nou mod în care se formează aurorele de pe Saturn, spectacolele de lumină create de particulele încărcate electric care se ciocnesc de atmosfera unei planete.

Spre deosebire de planeta Pământ, unde aurorele sunt date de interacțiuni magnetice, aurorele de pe Saturn sunt cauzate de vânturile înalte care înconjoară planeta.

Acest fenomen a fost descris pentru prima dată într-o lucrare din Geophysical Research Letters. De asemenea, descoperirea îi ajută pe oamenii de știință să explice un mister vechi de decenii: durata unei zile pe Saturn.

Aurorele de pe Saturn au oferit răspunsul la o întrebare veche

De obicei, rotația planetară este măsurată folosind câmpuri magnetice. Dacă câmpul magnetic și axa de rotație ale unei planete nu sunt aliniate, vor exista impulsuri de unde radio care pot fi folosite pentru a urmări acest lucru. Saturn, din păcate, are o aliniere foarte bună, așa că metoda necesita o precizie ridicată.

Spre surprinderea oamenilor de știință, aceste impulsuri radio păreau să fie variate de-a lungul deceniilor, de-a lungul anotimpurilor, de-a lungul emisferelor planetei, potrivit IFL Science,

Rotația planetei nu ar putea varia atât de mult într-un timp atât de scurt, deci probabil că se mai întâmplă și altceva pentru a explica impulsurile radio ieșite din comun. Iar cercetătorii sunt încrezători că de vină sunt vânturile puternice și aurorele lor recent descoperite.

Mecanismul fundamental care generează aurore pe Saturn

„Acest studiu reprezintă prima detectare a mecanismului fundamental, situat în atmosfera superioară a planetei, care continuă să genereze atât periodicitățile planetare observate, cât și aurore”, a spus autorul principal, Nahid Chowdhury, membru al Planetary Science Group din cadrul University of Leicester.

aurorele de pe Saturn
Foto: NASA/ ESA/ J. Clarke (Boston University, USA), and Z. Levay (STScI)

„Este absolut palpitant să putem oferi un răspuns la una dintre cele mai vechi întrebări din domeniul nostru. Acest lucru probabil va iniția o regândire a modului în care efectele meteorologice atmosferice locale de pe o planetă influențează crearea de aurore, nu doar în propriul nostru sistem solar, dar și mai departe”, spune Chowdhury.

Echipa internațională a folosit Near-Infrared Spectrograph al Keck Observatory pentru a urmări fluxul ionosferei lui Saturn. Ei au măsurat vânturile în această regiune a atmosferei planetei și au descoperit că ele pot atinge o viteză cuprinsă între 0,3 și 3 km/s. Aceste vânturi rapide sunt conduse de energia dintr-un strat mai adânc, termosferă. Și aceste fluxuri puternice afectează liniile câmpului magnetic și generează aurore.

Cât durează o zi pe Saturn?

„Studiul nostru, determinând în mod concludent originea variabilității misterioase a impulsurilor radio, elimină o mare parte a confuziei cu privire la rata de rotație a lui Saturn și durata zilei pe planetă”, a spus Kevin Baines, coautor al studiului și membru al echipei de știință Cassini.

Rata de rotație pentru Saturn a fost estimată în 2019 și a trebuit să se bazeze pe altceva decât pe impulsurile radio. Oamenii de știință au folosit date din misiunea Cassini pentru a analiza perturbațiile induse de gravitație în inelele lui Saturn și au găsit periodicitatea.

O zi pe Saturn durează 10 ore, 33 de minute și 38 de secunde, au confirmat ei.

Astrofizicienii au ajuns la concluzia că găurile negre supermasive ar putea avea „prieteni”