Home » Știință » Ce s-ar întâmpla dacă Luna Pământului ar fi făcută din gaz?

Ce s-ar întâmpla dacă Luna Pământului ar fi făcută din gaz?

Publicat: 11.03.2022

Planetele din Sistemul Solar se prezintă sub două forme. Unele sunt stâncoase, iar altele sunt gazoase. Cu toate acestea, toate lunile din sistemul nostru solar sunt stâncoase, chiar și cele care orbitează în jurul giganților gazoși. Astfel, de ce nu sunt unele luni din sistemul solar alcătuite din gaz?

Există câteva motive pentru care niciunul dintre sateliții din apropierea Pământului nu este gazos. Deși nu am găsit o lună gazoasă dincolo de sistemul nostru solar, acest lucru ar putea fi posibil în condițiile potrivite, a declarat Jonathan Lunine, președintele Departamentului de Astronomie de la Universitatea Cornell.

Mai exact, ar depinde de masa lunii, de temperatura din jur și de influența forțelor mareice, adică de atracția gravitațională a unui corp din apropiere, cum ar fi planeta gazdă.

Pentru a ilustra modul în care aceste condiții ar putea afecta o lună gazoasă, este indicat să ne imaginăm ce s-ar întâmpla în cazul în care compoziția stâncoasă a propriei noastre luni ar fi înlocuită cu hidrogen pur. Hidrogenul gazos este mult mai puțin dens decât rocile, așa că imediat, Luna ar crește până la dimensiunea Pământului, a spus Lunine.

„Luna compusă din hidrogen nu va fi stabilă”

De fapt, dimensiunea enormă a giganților gazoși precum Jupiter este unul dintre motivele pentru care aceștia pot exista. Dacă ar fi prea mici, forța gravitațională nu ar fi suficient de puternică pentru a ține aceste elemente ușoare.

Dar mărimea nu este singurul factor important, ci și temperatura. „Să luăm Luna așa cum este, ca o rocă”, a declarat Lunine pentru Live Science. „Apoi să punem o atmosferă de hidrogen în jurul ei. Știm că acea atmosferă de hidrogen va scăpa foarte repede doar din cauza efectelor termice”. Cu alte cuvinte, căldura soarelui ar face ca hidrogenul să se evapore.

„Astfel, putem deduce că o Lună a Pământului compusă în întregime din hidrogen, la distanța Pământului față de Soare, nu va fi stabilă”, a spus Lunine. Acest lucru este valabil chiar și la o distanță mai mare decât orbita lui Pluto, a adăugat el.

În plus, chiar dacă luna noastră de gaz ar avea dimensiunea Pământului și temperatura din jur ar fi foarte rece, planeta gazdă ar distruge-o probabil.

„Satelitul Pământului ar ajunge să fie sfâșiat”

„Amintiți-vă că Luna Pământului este supusă forțelor mareice ale Pământului”, a spus Lunine. „Așa că, de fapt, nu este o sferă. Este trasă puțin în afară, dar nu se sfâșie, deoarece are o anumită rezistență materială asociată cu ea”.

Nu este și cazul unei Luni gazoase. „Pentru că este un gaz și nu un element solid – chiar dacă este foarte rece – dacă orbitează, va ajunge să fie sfâșiată de maree”, a spus Lunine. Sistemul lună-planetă ar trebui să fie foarte îndepărtat, rece sau foarte mare.

„Dacă este de mărimea lunii noastre, oriunde în sistemul nostru solar, nu va funcționa corect. În adâncurile spațiului interstelar? Acolo, este un semn de întrebare”, a spus Lunine. „Pe de altă parte, dacă vrei să faci un Neptun în jurul lui Jupiter, atunci sigur că poți face acest lucru”.

În acest caz, forțele gravitaționale care țin împreună aceste corpuri uriașe ar împiedica probabil forțele mareice să distrugă luna de mărimea lui Neptun, a spus Lunine.

China ascunde adevărul cu privire la racheta care se va prăbuși pe Lună. Ce spun experții?

Un economist a stârnit un val de ironii după ce a propus că am putea vinde Luna

Cum a apărut apa pe Pământ? Cercetătorii analizează rocile de pe Lună pentru a afla răspunsul

De ce nu putem construi o stație spațială pe Lună?