Home » Știință » Care este cel mai rece loc din Sistemul Solar? Iată care sunt candidații

Care este cel mai rece loc din Sistemul Solar? Iată care sunt candidații

Publicat: 27.04.2022

Spațiul este un loc foarte rece. Temperaturile medii ale spațiului exterior se situează la -270,45 grade Celsius, adică în jurul valorii de zero absolut – punctul în care mișcarea moleculelor încetează.

Dar aceasta temperatură nu este constantă în întreg Sistemul Solar. Așa numitul „spațiu gol” – care în realitate nu este gol – este mult mai rece decât planetele, lunile sau asteroizii de exemplu, pentru că acolo nu se afla nimic care să absoarbă căldura Soarelui, indică Live Science.

Eliminând acest spațiu, care este deci cel mai rece loc din Sistemul Solar? Și cum se pot compara aceste temperaturi cu cele de pe Pământ?

Cum se măsoară temperaturile?

„Temperaturile pot fi măsurate prin observarea intensității radiației infraroșii și microundelor emise de suprafață”, spune Ian Crawford, profesor de științe planetare și astrobiologie la Birkbeck, Universitatea din Londra, Regatul Unit. „În lipsa unor astfel de măsurători, temperaturile pot fi estimate în baza cantității de lumină solară primită”.

Cu toate acestea, măsurătorile cosmice nu sunt mereu simple. Conform lui Don Pollacco, profesor de astronomie la Universitatea Warwick din Regatul Unit, „nimic nu este simplu în astronomie, pentru că se observă, în detrimentul interacțiunii”.

Astfel, cu toate că există mijloace precise de măsurare a temperaturilor din spațiu, întotdeauna există loc pentru îmbunătățiri. Ținând cont de acestea, dar și de părerea specialiștilor, cel mai rece loc ar putea fi mai aproape de planta noastră decât ne-am imagina.

Cel mai rece loc din Sistemul Solar

În 2009, Lunar Reconnaissance Orbiter de la NASA, o navetă spațială construită pentru a-i ajuta pe cercetători să înțeleagă mai bine condițiile de pe Lună, a oferit un set de date care arată că cel mai rece loc din Sistemul Solar ar pitea fi „craterele umbrite” de la polul sudic lunar.

Teoria a fost mai apoi consolidată de Patrick O’Brien și Shane Byrne, cercetători planetari la Universitatea din Arizona, Statele Unite. Potrivit spuselor celor doi, un caracter poate fi privit ca dublu umbrit daca „este acoperit nu doar împotriva luminii solare directe, dar și de surse secundare și indirecte de căldură.

Amintim aici radiația solară reflectată de zonele iluminate din vecinătate sau de radiațiile termale emise de suprafețele calde”. Acestea ar fi unele dintre cele mai reci zone din Sistemul Solar.

Unde sunt cele mai mici temperaturi din Sistemul Solar?

Potrivit celor doi specialiști, aceste caractere au temperaturi estimate de -248,15 grade Celsius, dar pot fi și mai reci de atât. Crawford este de acord cu aceste ipoteze. „Sunt sigur că acestea sunt cele mai mici temperaturi din Sistemul Solar interior și mai reci decât temperaturile de suprafață estimate pentru Pluto”.

Temperatura medie de suprafață pentru această planetă este de -232,75 grade Celsius. Cu toate acestea, aceste cratere lunare umbrite nu sunt la fel de reci precum norul Oort, un strat de reziduuri spațiale înghețate, dincolo de Neptun.

Norul Oort era cândva considerat a fi cel mai îndepărtat punct din Sistemul Solar. Conform Universității Narthwestern din Regatul Unit, temperaturile din norul Oort poate ajunge și la -268,15 grade Celsius.

Chiar și cele mai reci temperaturi arctice sunt mai calde decât craterele de pe Lună

Pe Pământ, chiar și cele mai reci temperaturi arctice sunt mai calde prin comparație cu craterele de pe Lună sau cele din norul Oort. Cele mai reci temperaturi trimestriale înregistrate vreodată au fost de -128,6 grade Celsius, pe 21 iulie 1983 in Vostok, Rusia.

Cu toate acestea, oamenii de știință au creat temperaturi artificiale mai scăzute decât cele înregistrate pe Pământ sau în spațiu. În 2021, o echipă de cercetători germani au atins în condiții de laborator, temperatura de -273,15 grade Celsius.

Însă, atunic când vine vorba despre temperaturile care se înregistrează în mod natural, locul unde trebuie să mergi este reprezentat de craterele umbrite de pe Lună sau norul Oort.

„Anomaliile magnetice” care protejează gheața de pe Lună. Cum explică cercetătorii fenomenul?

Misterele asteroidului Bennu. Cum au dispărut craterele de impact de pe suprafața sa?

NASA a anulat a treia încercare de alimentare a rachetei Artemis 1 care va readuce oamenii pe Lună