Home » Știință » Un geolog a descoperit cea mai veche apă de pe Pământ și chiar a gustat-o

Un geolog a descoperit cea mai veche apă de pe Pământ și chiar a gustat-o

Apă într-o mină abandonată. Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 19.06.2023

În 2016, geologii care studiau o mină din Canada au făcut o descoperire incredibilă. La adâncimea de aproximativ 3 kilometri, cercetătorii au găsit o apă curgătoare, despre care testele au dezvăluit că avea o vechime între 1,5 miliarde și 2,64 miliarde de ani. Având în vedere faptul că a fost izolată atât de mult timp, aceasta este cea mai veche apă descoperită vreodată pe Pământ.

„Atunci când oamenii se gândesc la această apă, ei presupun că ar trebui să fie o cantitate mică de apă stocată în rocă. De fapt, chiar face bulbuci! Volumul apei este mai mare decât ar fi anticipat cineva”, a explicat profesorul Barbara Sherwood Lollar, care a coordonat echipa de cercetători.

Savanții au găsit și indicii ale vieții prezente cândva în cea mai veche apă de pe Pământ.

Viața a existat cândva în cea mai veche apă de pe Terra

„După ce am analizat sulfatul din apă, am reușit să vedem o amprentă care indică prezența vieții. Am reușit să stabilim că semnalul pe care îl vedem în fluide a trebuit să fie produs prin microbiologie, și cel mai important aspect este că a fost produs de-a lungul unei perioade foarte lungi de timp. Microbii care au produs această semnătură nu ar fi reușit să o facă peste noapte. Asta sugerează că organismele au fost prezente în aceste fluide la o scară geologică”, a adăugat Lollar.

Fără lumină, microbii au supraviețuit folosind substrate produse prin radiație, potrivit IFLScience.

„Sulfatul din această apă antică nu este un sulfat modern provenit din apa de la suprafață care curge aici. Ceea ce am găsit este că sulfatul, precum hidrogenul, este de fapt produs prin reacția dintre apă și rocă. Asta înseamnă că această reacție va apărea în mod natural și poate persista atât timp cât apa și roca sunt în contact, posibil timp de miliarde de ani”, a precizat Long Li, profesor asistent la Departamentul de Științe ale Pământului și Atmosferice din cadrul Universității Alberta, SUA.

Ce gust are cea mai veche apă de pe Pământ?

Deși descoperirea a avut implicații pentru descoperirea vieții și în alte colțuri de pe Pământ precum și în Sistemul Solar, mulți și-au pus întrebarea: ce gust are cea mai veche apă de pe Terra? În mod surprinzător, avem un răspuns!

„Dacă ești geolog, probabil ai lins o mulțime de roci”, spus Sherwood. Deși n-a fost vorba de o rocă, Sherwood a încercat și a gustat apa. Cercetătorul s-ar fi așteptat la un gust sărat, fiindcă apa veche tinde să fie mai sărată. Spre încântarea sa, apa „a fost foarte sărată și amară, mult mai sărată decât apa de mare”.

Studiul despre cea mai veche apă din lume a fost publicat în Nature.

Dar de ce ling geologii rocile? Ei bine, aceasta este o tehnică pe care experții în geologie trebuie să o deprindă încă de la început. Astfel, geologii pot identifica diverse minerale, cum ar fi halitul (sau sarea gemă). Mai mult, dacă un geolog aplică această metodă și limba sa se lipește de rocă atunci înseamnă că a găsit o fosilă!

Un ocean masiv găsit sub scoarța Pământului conține mai multă apă decât oceanele de la suprafață

Ce să bei atunci când nu-ți mai place apa „plictisitoare”?

Apa foarte sărată din Oceanul Indian ar fi contribuit la sfârșitul ultimei ere glaciare