Home » Știință » Cât cântărește sistemul imunitar? Un studiu spune că ar fi cât un ananas

Cât cântărește sistemul imunitar? Un studiu spune că ar fi cât un ananas

Publicat: 31.10.2023

Constând dintr-o varietate de țesuturi pregătite pentru a ne proteja împotriva invadatorilor, sistemul imunitar al organismului este o masă de aproximativ 1,8 trilioane de celule, au descoperit noi cercetări. Cât cântărește sistemul imunitar?

Cât cântărește sistemul imunitar? Pentru a face o comparație, la un bărbat adult de mărime medie, celule imunitare cântăresc împreună aproximativ 1,2 kilograme, ceea ce înseamnă aproximativ la fel de mult ca un ananas sau șase hamsteri.

Nemulțumit de estimările anterioare, Ron Sender, biolog la Institutul de Știință Weizmann din Israel, și colegii săi au început să calculeze câte celule imunitare există în corpul uman, unde se află și cât cântăresc în mod colectiv.

Ce au făcut cercetătorii pentru a afla cât cântărește sistemul imunitar uman?

Conform convenției, autorii s-au bazat pe modelul de referință implicit al corpului uman, adică un bărbat adult de 70 de kilograme, cu vârsta cuprinsă între 20 și 30 de ani; model care are limitări evidente atunci când se extind rezultatele la celelalte grupuri de sex, greutate și vârstă.

Evaluările anterioare ale sistemului imunitar au folosit diverse metode pentru a analiza corpul masculin, care s-au concentrat în mare parte pe țesuturi sau tipuri de celule specifice sau au studiat rozătoarele; ambele metode au limitat generalizarea la oameni, notează Science Alert.

„În ciuda bogăției de studii care investighează sistemul imunitar uman din unghiuri diferite, este nevoie de un recensământ cuprinzător al distribuției și masei diferitelor tipuri de celule imunitare”, scriu cercetătorii în lucrare.

O întrebare presantă în rândul imunologilor este care organ este cel mai mare rezervor de celule imunitare din corpul uman. Deseori se spune că tractul gastrointestinal conține cele mai multe celule imunitare, deși unele studii au indicat că ganglionii limfatici, nu intestinul, sunt cei mai imunogeni.

Ganglionii limfatici sunt țesuturi mici, în formă de boabe de fasole, aflate de-a lungul vaselor limfatice, unde celulele imunitare locuiesc înainte de a ieși în fluxul sanguin. Cu toate acestea, există în mod clar o legătură puternică între celulele imunitare din intestin, sănătate și boală.

Sender și colegul său Ron Milo, tot de la Institutul de Știință Weizmann, s-au specializat ca biologi care numără celulele, calculează numerele și distrug mituri.

Estimări mai precise

Recent, au revizuit estimările pentru numărul de celule bacteriene care se află în corpul uman, constatând că nu suntem depășiți numeric 10:1, așa cum se credea anterior. Ei au calculat, de asemenea, cât de des se reînnoiesc celulele corpului nostru: celulele care căptușesc intestinul sunt înlocuite la fiecare câteva zile, celulele sanguine se schimbă la câteva luni, în timp ce alte celule, cum ar fi neuronii, pot dura toată viața.

În cel mai recent studiu, Sender și colegii săi au compilat măsurători din cercetările și analizele anterioare ale mostrelor de țesut pentru a estima abundența celulelor imunitare din întregul corp, observând modul în care numărul de celule poate varia în funcție de infecții, sex, greutate și vârstă.

Cât cântărește sistemul imunitar la femei și la copii?

Cercetătorii și-au extrapolat rezultatele în rândul bărbaților adulți pentru a estima numărul de celule imunitare la femeile adulte și la copii, bazându-și rezultatele în principal pe proporțiile corpului.

Cât cântărește sistemul imunitar? În comparație cu un bărbat de 73 de kilograme în vârstă de 20 de ani, o femeie adultă de aceeași vârstă, cântărind 60 de kilograme, ar avea probabil aproximativ 1,5 trilioane de celule imunitare, adunând în total 1 kilogram. Un copil de 10 ani ar avea ceva mai puține: 1 trilion de celule imunitare, cântărind 600 de grame.

Aceste rezultate, totuși, trebuie interpretate cu prudență, deoarece femeile sunt mai susceptibile de a experimenta boli autoimune, cum ar fi artrita reumatoidă și lupusul, iar sistemul imunitar al copiilor este încă în curs de maturizare.

Limfocitele, care cresc anticorpi pentru a neutraliza „invadatorii” și pentru a respinge atacuri celulare, reprezintă aproximativ 40% dintre celulele imunitare, a arătat studiul. Dar pentru că sunt printre cele mai mici celule din organism, limfocitele reprezintă doar 15% din întreaga masă a sistemului imunitar.

„Pe de altă parte, macrofagele, celulele dendritice și mastocitele, care sunt de 3 până la 10 ori mai mari, reprezintă mai puțin de 20% dintre celulele imunitare, dar contribuie la peste 60% din masa acestor celule”, scriu Sender și colegii săi.

În plus, intestinul cuprinde doar 3% dintre celulele imunitare din corpul uman, în timp ce doar 2% se găsesc în sânge. Asta înseamnă că cele mai importante organe imunologice sunt de fapt ganglionii limfatici, măduva osoasă și splina, unde se află majoritatea limfocitelor și a neutrofilelor. Cu toate acestea, intestinul găzduiește cea mai mare parte a celulelor plasmatice și, prin urmare, reprezintă cel mai mare contributor la imunitatea mediată de anticorpi a organismului.

Studiul a fost publicat în PNAS.

Un virus de la speciile amenințate ar putea trata ulcerul piciorului diabetic

Test de cultură generală. Din ce este făcut creierul?

Singurătatea poate crește riscul de Parkinson