Home » Știință » Dieta vegană îmbunătățește sănătatea inimii în doar 8 săptămâni, arată un studiu

Publicat: 07.12.2023

În doar două luni, gemenii plasați pe o dietă vegană experimentală au avut niveluri mai mici de insulină, greutate redusă și niveluri scăzute ale unei proteine asociate bolilor de inimă și accidentului vascular cerebral, arată o nouă cercetare. Așadar, dieta vegană îmbunătățește sănătatea inimii.

Descoperirile oferă încă o dovadă că aceste diete nu sunt doar cea mai bună opțiune pentru mediu, dar și că dieta vegană îmbunătățește sănătatea inimii.

„Pe baza acestor rezultate și gândindu-ne la longevitate, majoritatea dintre noi ar avea de câștigat trecând la o dietă bazată mai mult pe plante”, explică Christopher Gardner, expert în nutriție de la Universitatea Stanford (SUA).

Pentru studiu, cercetătorii au recrutat 22 de perechi de gemeni identici sănătoși, pentru a controla pentru diferențele genetice, de creștere și de stil de viață, și i-au împărțit în două grupuri.

Ambele grupuri au primit diete sănătoase care includeau legume, fructe, cereale integrale, nuci și semințe. Singura diferență a fost că unul dintre fiecare set de gemeni a consumat și o cantitate considerată sănătoasă de carne, în timp ce dieta celorlalți a fost strict pe bază de plante, scrie Science Alert.

„Acest studiu nu doar că a oferit o modalitate revoluționară de a afirma că o dietă vegană este mai sănătoasă decât dieta omnivoră convențională, dar a fost și interesant să lucrăm cu gemeni”, spune Gardner.

„Se îmbrăcau la fel, vorbeau la fel și aveau glume între ei pe care le puteai înțelege doar dacă petreceai o cantitate inumană de timp împreună”, a continuat cercetătorul.

Dieta vegană îmbunătățește sănătatea inimii

În primele patru săptămâni ale studiului, ambelor grupuri li s-au oferit mese special pregătite pentru micul dejun, prânz și cină și li s-au dat instrucțiuni stricte cu privire la gustările pe care le puteau consuma. Acestea includeau evitarea alimentelor procesate și menținerea unui echilibru al varietății grupurilor alimentare.

Pentru a doua parte a experimentului, participanții a trebuit să continue dieta, să facă cumpărături și să gătească singuri, timp de încă patru săptămâni.

„Deși scăderea în greutate nu a fost descurajată, proiectarea dietei noastre nu a inclus o restricție energetică prescrisă și nu a fost destinată să fie un studiu de scădere în greutate”, scriu omul de știință în alimentație Matthew Landry și colegii săi în lucrare.

„Participanților li s-a spus să mănânce până se simt sătui pe parcursul studiului”, a continuat el.

În timp ce ambele grupuri și-au îmbunătățit sănătatea cardiovasculară, gemenii care au ținut dieta pe bază de plante au avut cele mai mari îmbunătățiri. Nu doar că au redus insulina în timpul dietei cu 20%, dar au scăzut și nivelurile de colesterol cu lipoproteine cu densitate scăzută (LDL-C).

Această proteină transportă moleculele de grăsime în jurul corpului, în special colesterolul, ceea ce crește riscul bolilor cardiovasculare. Nivelul optim al LDL-C este mai mic de 100 mg/dL. Nivelul mediu înainte de experiment era de 118,5 mg/dL pentru omnivori, care a scăzut la 116,1. În grupul vegan, acesta a scăzut de la 110,7 la 95,5 mg/dL.

Dieta vegană îmbunătățește sănătatea inimii, dar scade vitamina B12

Studiul a remarcat și o scădere așteptată a vitaminei B12, dar deoarece a fost vorba de un interval de timp atât de scurt, cercetătorii cred că aceasta nu devenise încă semnificativă. Dieta strict pe bază de plante poate fi riscantă când este făcută în mod incorect, deoarece devine mai dificil să obții anumiți nutrienți critici precum B12. Oamenilor care adoptă o dietă complet vegană li se recomandă adesea să ia suplimente pentru a contracara acest efect.

A existat o respingere puternică față de această opțiune alimentară, atât de mult încât veganismul a devenit un cuvânt respingător, în ciuda faptului că majoritatea oamenilor sunt de acord cu principiile din spatele acestuia. Este, de asemenea, extrem de dificil pentru cei cu probleme de sănătate legate de dietă să îl practice.

Dar nu putem nega tot mai marele corp de dovezi care arată clar că dieta vegană îmbunătățește sănătatea inimii, dar și alte beneficii. Printre acestea se numără scăderea în greutate, reducerea tensiunii arteriale și scăderea riscurilor de diabet și de probleme cardiace în rândul diferitelor grupuri etnice.

Întrucât creșterea în markerii de sănătate a fost observată și în grupul de control, chiar și trecerea către alimente mai bogate în plante poate fi evident benefică.

Tot mai multe dovezi arată beneficiile dietelor care includ plante

Deci, dacă evităm capcanele lipicioase și polarizante ale gândirii în alb și negru și, în schimb, încurajăm reciproc luarea de decizii mai sănătoase în loc să cerem o trecere absolută la veganism, există mai multe șanse de a schimba mentalitățile și de a menține schimbările.

Cercetătorii recunosc acest lucru.

„O dietă vegană poate oferi beneficii suplimentare, cum ar fi creșterea bacteriilor intestinale și reducerea pierderii de telomeri, lucru care încetinește îmbătrânirea în organism”, explică Gardner. Dar „mai important decât a deveni strict vegan este includerea mai multor alimente pe bază de plante în dietă”, a continuat cercetătorul.

Această cercetare a fost publicată în JAMA Network Open.

Condimentul wasabi îmbunătățește abilitățile cognitive la oamenii în vârstă