Home » Știință » Ce tip de mâncare ar putea face câinii să fie rezistenți la antibiotice?

Ce tip de mâncare ar putea face câinii să fie rezistenți la antibiotice?

Publicat: 03.01.2024

Hrana crudă pentru câini a devenit o tendință ce crește în popularitate în ultimii ani, posesorii de câini hrănindu-și iubitele animale de companie cu alimente crude precum oase, fructe, legume și carne. Acum, cercetătorii avertizează că ar putea exista pericole ascunse în această dietă.

Oamenii de știință au analizat probele de fecale ale peste 600 de câini de companie sănătoși și au intervievat proprietarii cu privire la dieta câinilor, rutele de plimbare și dacă au fost vreodată tratați cu antibiotice. Cercetătorii s-au concentrat în principal asupra rezistenței la fluoroquinolone (FQ-R) în speciile de bacterii Escherichia coli. Concluziile arată că există o asociere semnificativă între hrănirea câinilor cu carne negătită și prezența E. coli rezistentă la fluoroquinolone.

E. coli a fost pentru mult timp un patogen uman oportunist problematic, găsit în alimente, în mediu și în intestinele atât ale oamenilor, cât și ale animalelor. Unele tulpini pot îmbolnăvi oamenii și pot cauza probleme precum infecții urinare, diaree, pneumonie, boli respiratorii și multe altele, scrie IFL Science.

De ce nu este recomandată hrana crudă pentru câini?

Unul dintre tratamentele pentru infecția cu E. coli este reprezentat de antibioticele fluoroquinolone. Această categorie include ofloxacin, delafloxacin, ciprofloxacin, levofloxacin și moxifloxacin, fiind clasificate de Organizația Mondială a Sănătății drept antimicrobiene de importanță critică. Aceste medicamente au fost utilizate atât în medicina umană, cât și în cea veterinară pentru tratarea animalelor de fermă și a animalelor de companie.

Din cauza utilizării extinse împotriva patogenilor bacterieni, ratele de E. coli rezistent la fluoroquinolone au crescut, iar utilizarea acestor antibiotice a scăzut. Există și o preocupare suplimentară că E. coli rezistentă la fluoroquinolone poate fi transferată de la câini la oameni.

Într-un nou studiu, cercetătorii au examinat mostrele de fecale ale câinilor și au descoperit că excreția de E. coli rezistentă la fluoroquinolone era strâns asociată hrana crudă, în special E. coli rezistentă la fluoroquinolone care este în mod normal găsită la bovine. Au existat și alte studii care au descoperit această legătură în trecut.

„Scopul nostru nu a fost să ne concentrăm pe hrană crudă pentru câini, ci să investigăm ceea ce ar putea face un câine mai probabil să elimine E. coli rezistentă în fecalele sale. Studiul nostru a constatat o asociere foarte puternică între eliminarea de E. coli rezistentă la ciprofloxacină și hrănirea câinilor cu o dietă de hrană crudă”, a declarat autorul studiului Dr. Jordan Sealey, cercetător asociat în Școala de Medicină Celulară și Moleculară (CMM, din Anglia).

Carnea nepreparată și bacteria E. coli

„Carnea crudă, fie destinată consumului uman după gătire, fie vândută ca hrană crudă pentru câini, este probabil să fie contaminată cu E. coli rezistentă la antibiotice. Gătirea omoară bacteriile, iar igiena bună a mâinilor reduce riscul imediat ca aceste bacterii să fie înghițite și să ajungă în intestinele unei persoane”, a explicat Matthew Avison, autor al studiului și profesor de bacteriologie moleculară în cadrul CMM.

„Alegerea de a hrăni un câine cu carne crudă înseamnă aproape cu siguranță că o persoană trebuie să manevreze carnea crudă, iar cercetarea noastră arată clar că hrănirea cu carne crudă înseamnă și interacțiunea proprietarilor de animale de companie cu un animal care elimină E. coli rezistentă”, a adăugat Sealey.

„Măsurile individuale pentru a reduce riscul ca patrupezii să elimine bacterii rezistente includ schimbarea la o dietă non-crudă sau procurarea de carne crudă de înaltă calitate care poate fi gătită. Cea mai mare parte a hranei crude vândute pentru consumul câinilor nu este de o calitate care să poată fi gătită și poate reprezenta un pericol serios pentru sănătatea câinilor dacă este gătită”, a adăugat Sealey.

„Alegerea de a hrăni un câine cu carne provenită de la animale crescute în ferme din Regatul Unit sau din alte țări cu utilizare foarte redusă a antibioticelor de importanță critică în agricultură poate, de asemenea, să reducă riscul ca aceștia să consume bacterii rezistente în timpul mesei”, a continuat cercetătorul.

Pentru a combate creșterea rezistenței la antibiotice, autorii recomandă ca companiile producătoare de hrană crudă pentru câini să testeze carnea pentru rezistența la antibiotice și să obțină produse de la ferme cu politici adecvate privind utilizarea antibioticelor.

Acest studiu este publicat în jurnalul One Health.

Ciudat, dar adevărat! Lacrimile femeilor pot reduce agresivitatea bărbaților

Ce se întâmplă cu dinții tăi pe măsură ce îmbătrânești?

Mii de oameni au suferit supradoze de Ozempic, medicamentul miraculos pentru slăbit