Carte

Daniel Nicolescu 07.09.2008 | ● Vizualizări: 74
Carte     carte, recenzie + zoom

de Daniel Nicolescu

Cronica faraonilor

Peter A. Clayton, Editura RAO, 89,99 lei

In cei trei mii de ani de istorie, Egiptul antic a vazut succedandu-se la tronul sau trei sute patruzeci si cinci de suverani. Daca unii au ramas in memoria posteritatii (mai ales regii perioadelor prospere din vremea celor Trei Imperii), altii sunt astazi niste simple nume, cunoscute doar de arheologi. Epocile tulburi – cunoscute drept Perioade de Tranzitie – au complicat peste masura cercetarile savantilor in privinta reconstituirii cronologiei regale. Aceasta carte, care reprezinta intai de toate o unealta didactica, furnizeaza o privire de ansamblu asupra starii cunostintelor actuale, regrupand toate informatiile esentiale despre fiecare dintre faraonii atestati. Acestia sunt prezentati in maniera sistematica, sub forma de fise ce includ: datele de intronizare si de moarte, familie, loc de veci, evenimente marcante ale domniei, situri unde faraonul a promovat o activitate arhitecturala, titulatura completa, contemporani ai domniei, bibliografie. Studiul este completat cu o lista a diviziunilor administrative ale Egiptului (cu numele in hieroglife), o lista a principalelor orase – clasate in functie de aceste diviziuni si tinand seama de evolutia lor in timp –, dar si un ansamblu de harti detaliate, ce ingaduie situarea rapida a diferitelor elemente utilizate in corpul lucrarii. Exista, de asemenea, tabele cu genealogii, mumii regale si evenimente principale, plus informatii inedite – de la cele opt sotii ale lui Ramses cel Mare, la faraonii amintiti in Biblie (Exodului), insotite de portrete ale tuturor conducatorilor importanti, diagrame si planuri ale mormintelor, in 350 de ilustratii, dintre care 130 color. Toate aceste date le vor oferi amatorilor de egiptologie, studentilor sau chiar cercetatorilor o suma de informatii si de izvoare epigrafice menite sa inlesneasca un studiu mai substantial asupra unui anumit faraon.

Varsovia, insurectia din 1944

Norman Davie, Editura RAO, 69,90 lei

In august 1944, populatia Varsoviei simtea ca a sunat ceasul eliberarii. Hotarati sa-i alunge pe nazisti, membrii Rezistentei au scos in strada mii de oameni, iar Insurectia din acele zile a fost cea mai mare batalie pe care au dat-o polonezii in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial: zece mii de insurgenti au murit si alti sapte mii au fost dati disparuti. In tabara dusmana, au fost ucisi tot zece mii de soldati si au fost distruse 300 de tancuri, plus numeroase tunuri si masini blindate. Norman Davies, un istoric britanic indragostit de Polonia, a reconstituit cu mare precizie evenimentele si a scos la lumina, dupa aproape jumatate de secol de tacere, adevarata fata a evenimentelor, precum si intreaga suita de elemente subterane care au condus la acest deznodamant.

Astrologie si psihoterapie

Fritz Riemann,Editura Trei, 29,90 lei

Cofondator al Academiei pentru Psihanaliza si Psihoterapie din München, Fritz Riemann vine cu o viziune inedita asupra astrologiei – astrologia in slujba vietii –, care reevalueaza stiintific un domeniu subordonat ocultismului si fantasmagoriilor. Cartea atrage atentia asupra importantei astrologiei pentru toate disciplinele care se dedica intr-o forma sau alta terapiei, consilierii sau altor incercari de intrajutorare a oamenilor: „Pastratoare a ideii unitatii lumii, conform careia omul este influentat nu numai de mediul familial si social, ci si de corpurile ceresti, astrologia il poate ajuta pe psihoterapeut sa aiba acces la natura originara, nedeformata a clientului, pe care altfel cu greu o poate cunoaste.“

Errata, o autobiografie

George Steiner,Editura Humanitas, 27 lei

Steiner a fost titular al catedrei de literatura comparata de la Universitatea din Geneva, intre anii 1974 si 1994. Lucrarea sa fundamentala, dificil de patruns pentru profani, ramane Dupa Babel, una dintre contributiile majore ale secolului XX la teoria traducerii si la filosofia limbajului. Inainte de orice, Errata, volum de senectute al autorului, nu este povestea unei vieti, ci o suita de reflectii despre cultura si despre religie (Steiner se declara ateu, dar apartinand culturii evreiesti), in care se dovedeste a fi un maestru desavarsit al „felului cum trebuie sa citim“. Provocator si scandalos, urand modele intelectuale si nationalismele de orice fel, intelectual fara frontiere, Steiner declara: „Nu am nici o certitudine!“ Ceea ce poate sa insemne ca a inteles totul.

Fugi, Rabbit

John Updike, Editura Humanitas Fiction, 32 lei

Roman scris in 1960 (si care a produs cateva sequel-uri: Rabbit Redux si Rabbit Is Rich), Fugi, Rabbit descrie trei luni din viata lui Harry Angstrom, aka Rabbit. Individul are 26 de ani, este casatorit cu Janice, a fost un talentat jucator de baschet in vremea liceului, iar acum vinde fleacuri pentru bucatarie. Considerand ca mariajul lui este un mare chix si ca viata „middle class“ nu i se potriveste, se hotaraste sa plece spre sud, in cautarea implinirii. Se cupleaza cu o prostituata part-time (cu care are niste savuros descrise contacte), dar se intoarce la nevasta cat sa asiste la funeraliile fetitei lor, pe care Janice, beata fiind, o inecase in cada.

Citeste continuarea in pagina a 2a

Inalte si blonde

Jean Echenoz,Editura Leda, 28 lei

Romanul ar fi putut foarte bine sa se numeasca In cautarea gloriei. Paul Salvador lucreaza in televiziune si doreste sa produca o serie de emisiuni despre „blondele inalte“ care au aparut in filme, cautand sa arate publicului ce s-a intamplat cu ele dupa disparitia din lumea cinematografului. Prima atractie notabila, Gloria Abgrall, care a aparut in numeroase pelicule si in paginile revistelor glossy, pare insa de negasit. De fiecare data cand i se da de urma, dispare ca o stea cazatoare. Nu de alta, dar splendida creatura a asimilat cartea de capatai a lui Paul: How to Dissapear Completely and Never Be Found.

Fima

Amos Oz,Editura Polirom, 32,95 lei

Amos Oz, nascut la Ierusalim in 1939, este cel mai cunoscut scriitor israelian al momentului. Doctor in filosofie si detinator al unor prestigioase premii literare, Oz s-a afirmat si ca un fervent partizan al solutiei „dublului stat“, in cadrul conflictului israeliano-palestinian. (Anti)Eroului acestei carti i se poate foarte bine aplica formula lui Nabokov „un om bun care nu poate face nimic bun“. Fima, in varsta de 50 de ani, divortat si fara copii, functionar modest, are doua ambitii: sa tamaduiasca suferintele lumii (intre altele, aducand pacea in Israel) si sa atinga iluminarea, printr-o sinteza mistica intre realitate si absolut. Din pacate, nu izbuteste nici macar sa-si faca ordine in propria viata.

Domnii fanarioti in tarile Romane (1711-1821)

Mihai Tipau,Editura Omonia, 34 lei

Primul dictionar al domnilor fanarioti prezinta, sub forma concisa a articolului enciclopedic, biografiile, adesea punctate cu elemente inedite, ale celor 31 de fanarioti care s-au perindat pe tronul Moldovei si al Tarii Romanesti timp de mai bine de un secol. Util instrument de lucru pentru analistii epocii, dar si pentru toti cei interesati de acest capitol zbuciumat din istoria Romaniei, cartea ofera totodata elemente care dezvaluie fatete mai putin cunoscute ale acestor domnitori. Reformatori (un nume emblematic in istorie ramane Constantin Mavrocordat), vorbitori ai mai multor limbi straine, ctitori de lacasuri bisericesti (unele dintre ele dainuie si astazi), destui dintre ei s-au afirmat si prin opera de mecenat cultural. Manastiri si biserici de la Athos si din intregul Orient ortodox au beneficiat de daniile lor. Academiile domnesti de la Bucuresti si Iasi, adevarate Universitati ale Orientului, n-ar fi putut functiona fara sprijinul generos al domnilor. Ei insisi carturari de vaza, in randurile lor regasim poeti (Alexandru II Mavrocordat, zis si Firaris), prozatori (precum Nicolae Mavrocordat, care a scris unul dintre primele romane ale literaturii grecesti), autori de dictionare (Alexandru Hangerli) sau gramatici (Nicolae Caragea). Cel mai mare epistolograf al vremii a fost Nicolae Mavrocordat, care s-a aflat in corespondenta cu personalitati din toate partile continentului. Tot el a strans la curtea de la Vacaresti cea mai mare biblioteca din sud-estul Europei. Sumarul cartii mai include o ampla cronologie a epocii fanariote, in care evenimentele din Tarile Romane sunt plasate in context sud-est european, o bogata bibliografie a temei (cu peste 700 de lucrari apartinand specialistilor romani, greci si straini), precum si anexe care cuprind listele cronologice ale ierarhilor bisericii, suveranilor, domnitorilor si demnitarilor din Tarile Romane si din capitalele marilor puteri ale vremii. Un glosar de termeni specifici inlesneste accesul cititorului in universul unei epoci care continua sa fascineze.

Tag-uri: carte | recenzie