Home » Știință » Un aspect fundamentat al planetei Saturn a putut fi în sfârşit elucidat

Un aspect fundamentat al planetei Saturn a putut fi în sfârşit elucidat

Publicat: 22.01.2019
Inelele distinctive ale lui Saturn au fost observate într-un detaliu fără precedent de nava spaţială Cassini a NASA, iar savanţii folosesc aceste date pentru a afla mai multe despre interiorul gigantului gazos, inclusiv un aspect fundamental: viteza de rotaţie.

Conform calculelor, o zi saturniană are 10 ore, 33 de minute şi 38 de secunde, scrie Phys.

Cercetătorii au studiat tiparele de unde create în inelele lui Saturn de vibraţiile interne ale planetei. Ca efect, inelele acţionează ca un seismograf extrem de sensibil prin ideea că răspunde la vibraţiile produse în interior de curenţii de convecţie.

„Particulele din inel simt oscilaţiile din câmpul gravitaţional. În locuri în care oscilaţiile rezonează cu orbitele inelelor, se acumulează energie care este eliberată sub forma unor valuri”, a explicat Christopher Mankovich, student absolvent în astronomie şi astrofizică la University of California Santa Cruz.

Mankovich este autorul principal al unei lucrări publicate pe 17 ianuarie în Astrophysical Journal, comparând tiparele undelor din inele cu modele ale structurii interne a lui Saturn.

„Acum avem durata zilei saturniene”

Multe dintre valurile observate inelelor apar ca urmare a efectelor gravitaţionale ale sateliţilor naturali care orbitează gigantul gazos. „Dar unele trăsături din inele apar ca urmare a oscilaţiilor planetei şi pot fi folosite pentru a înţelege oscilările interne şi structura planetei”, a precizat Jonathan Fortney, coautor al lucrării şi profesor de astronomie la UC Santa Cruz.

Fiind o planetă gazoasă, Saturn nu are o suprafaţă solidă cu semne care pot fi urmărite pe măsură ce corpul se roteşte. De asemenea, Saturn este neobişnuită pentru că axa magnetică este aproape perfect aliniată cu axa de rotaţie. Axa magnetică a lui Jupiter, precum cea a Terrei, nu este aliniată cu cea de rotaţie, ceea ce înseamnă că polul magnetic se deplasează în cerc odată cu rotirea planetei, permiţând astronomilor să măsoare un semnal periodic în unde radio pentru a calcula viteza de rotaţie.

Noua viteză calculată de 10:33:38 este mai rapidă cu câteva minute decât estimările anterioare bazate pe datele radiometrice culese de sondele Voyager şi Cassini.

„Acum avem durata zilei saturniene, când credeam că nu o mai putem găsi. Au folosit inelele pentru a trage o privire în interiorul lui Saturn, iar afară a ieşit trăsătura fundamentală mult căutată a planetei. Şi este un rezultat foarte solid. Inelele au avut răspunsul”, a precizat Linda Spilker, cercetătoare în cadrul misiunii Cassini.

Cât de vechi sunt inelele lui Saturn?

Hubble a suprins aurorele uimitoare de pe Saturn