Dacă locuiești sub o rută aeriană intens circulată, probabil ai observat în mod frecvent liniile create pe cer de avioane. Acestea se numesc contrails (sau dâre de condensare) și sunt nori artificiali formați de motoarele cu reacție ale aeronavelor.
Liniile create pe cer de avioane se formează atunci când vaporii de apă fierbinți rezultați din arderea combustibilului ies din motor și condensează în atmosfera rece și umedă. Condițiile ideale pentru apariția lor sunt temperaturi foarte scăzute și un nivel moderat sau ridicat de umiditate, întâlnite cel mai frecvent între 10.000 și 13.000 metri altitudine, în troposfera superioară, acolo unde zboară majoritatea avioanelor comerciale.
Nu toate avioanele produc contrails la fiecare zbor, deoarece atmosfera este în continuă schimbare. Atunci când se formează, aceste dâre pot dispărea în câteva secunde sau pot persista ore întregi, în funcție de condițiile atmosferice. Dacă umiditatea este scăzută, contrails dispar rapid; dacă este ridicată, pot deveni persistente, lărgindu-se și transformându-se în nori cirrus artificiali, care pot atinge câțiva kilometri lățime și sute de metri în înălțime.
Contrails nu sunt periculoase în mod direct pentru oameni. Cu toate acestea, contribuie la încălzirea globală. În special contrails persistente, care durează pe timpul nopții, captează căldura emisă de suprafața Pământului, blocând răcirea radiativă care are loc natural pe timp de noapte. Astfel, ele acționează ca o pătură subțire ce menține căldura aproape de sol, amplificând efectul de seră.
Acest efect de reținere a căldurii este comparabil, ca impact climatic, cu emisiile de CO₂ produse de aviație. Deși contrails pot reflecta o parte din radiația solară înapoi în spațiu în timpul zilei, efectul lor net asupra climei este de încălzire, conform cercetărilor NASA și Rocky Mountain Institute, indică Space.com.
Un mit răspândit pe internet susține că guvernele folosesc avioanele pentru a dispersa substanțe chimice toxice în atmosferă sub formă de „chemtrails” (dâre chimice), care ar arăta similar cu contrails. Însă nu există nicio dovadă științifică care să susțină această teorie, iar experții o resping categoric. Contrails sunt compuse doar din vapori de apă congelați, la fel ca norii naturali.
Pentru a reduce impactul contrails asupra climei, cercetătorii testează soluții precum folosirea de combustibili sustenabili pentru aviație (SAF). Un studiu al NASA și al Centrului Aerospațial German (DLR) a arătat că astfel de combustibili pot reduce formarea contrails cu până la 70%.
Potrivit profesorului Steven Barrett de la MIT, doar aeronavele cu reacție care zboară suficient de sus (în jur de 11.000 m), pot genera contrails. Sub această altitudine, atmosfera este prea caldă, iar deasupra ei devine din nou mai caldă, din cauza absorbției radiației ultraviolete de către stratul de ozon. Contrails apar numai când mediul este suficient de rece și umed pentru ca vaporii de apă să înghețe și să formeze cristale de gheață.
Așadar, deși contrails nu reprezintă un pericol direct pentru oameni, ele au un efect semnificativ asupra climei și sunt luate în calcul în strategiile globale de reducere a impactului aviației asupra încălzirii globale.
Spațiul ar putea fi un produs secundar al timpului tridimensional, propune un om de știință
Un parazit găsit la pisici ar putea afecta grav oamenii, sugerează un studiu