Home » Istorie » Top 10 detalii fascinante despre strămoșii noștri

Top 10 detalii fascinante despre strămoșii noștri

Publicat: 19.09.2020

Oamenii de știință au început să afle din ce în ce mai multe detalii despre strămoșii noștri antici.

Evoluția strămoșilor noștri este un proces extrem de fascinant pe care oamenii de știință abia au început să îl deslușească. De la primii hominizi care au adoptat mersul biped și până în prezent, specia umană a reușit să depășească o mulțime de provocări, să descopere și să inoveze. Listverse a creat o listă cu zece detalii inedite despre viața strămoșii noștri preistorici.

10. Arderea paturilor

Peștera Border din Africa de Sud a fost casa unei comunități de oameni primitivi. Cu aproximativ 200.000 de ani în urmă, acești indivizi erau strămoșii oamenilor moderni care urmau să acapareze întreaga planetă. Când cercetătorii au examinat peștera recent, au descoperit că foștii „locatari” ai peșterii și-au ars paturile.

Această descoperire confirmă faptului că acești oameni erau capabili să folosească focul după bunul plac, dar și faptul că aveau cunoștințele necesare pentru combaterea dăunătorilor. Cenușa paturilor vechi a fost stratificată în așternuturi noi împreună cu plante care resping insectele. Astăzi știm că cenușa este mortală pentru insecte, deoarece le blochează respirația. Deși acești oameni primitivi nu erau conștienți de fenomenele care stau la baza eficienței cenușii, este impresionant totuși că au reușit să îi folosească proprietățile.

9. Chipurile strămoșilor noștri

Strămoșii speciei Homo sapiens au fost grupul Australopithecus. Cea mai faimoasă fosilă a lor este Lucy, o femelă din specia A. afarensis. Dar această mulțime de specii antice este adesea învăluită în mister. Într-adevăr, când s-au găsit fragmente osoase ale unei altei specii, numită A. anamensis, acesta a fost imposibil de  clasificat. Descoperirea a inclus doar dinți, oase ale membrelor și câteva bucăți de craniu. Aceste fragmente erau insuficiente pentru a reconstrui fața acelei specii.

Cercetătorii care au realizat excavații în Afar, Etiopia, au descoperit în cursul anului 2019, restul craniului. În cele din urmă, un craniu mic a fost pus laolaltă, iar reconstrucția feței a dezvăluit un strămoș care era mai asemănător maimuței decât omului. Dar creatura unică a fost de neprețuit din alt motiv și asta deoarece a oferit detalii despre un „gol” în lanțul evoluției umane.

8. Extincția în masă a opt specii umane

În urmă cu aproximativ 300.000 de ani, existau nouă specii umane. În urmă cu aproximativ 10.000 de ani, opt au dispărut, extincția în masă nu a fost niciodată explicată pe deplin. Dar singurul supraviețuitor, Homo sapiens ar putea fi responsabil.

Toate cele opt ramuri au început să fie în pericol când H. sapiens a părăsit pentru prima dată din Africa de Sud. Noua specie umană a fost feroce și a provocat unul dintre cele mai mari valuri de extincție a animalelor de pe planetă, una dintre aceste victime fiind chiar mamutul lânos. Este plauzibil ca extinderea speciei noastre să fi afectat și alte specii de oameni.

7. Un posibil strămoș erbivor

Cercetătorii speculează că unul dintre strămoșii speciei noastre a fost erbivor și nu omnivor, așa cum suntem chiar și noi. Un exemplar de A. bahrelghazali a fost descoperit în Ciad în 1993, maxilarul vechi de 3,5 milioane de ani seamănă cu cel al unei alte specii cunoscute: A. afarensis. Dar, din moment ce rămășițele au fost găsite mult în afara regiunii, unde au fost descoperite toate fragmentele de A. afarensis, cineva a decis că aceasta era o specie diferită. Decizia rămâne controversată. Dar, oricare ar fi fost acest lucru, era un om primitiv și dinții lui arătau că mânca în principal ierburi și rădăcini

6. Urmele lăsate în materiale vulcanice

Vulcanii aruncă avalanșe rapide de cenușă, resturi și pe versanții lor în timpul erupțiilor. Norii aceștia de materiale se numără printre cele mai letale fenomene ale naturii. Zăcămintele care acoperă peisajul după aceea sunt atât de fierbinți încât nimeni nu poate merge sau conduce acolo pentru o vreme. În urmă cu aproximativ 50.000 de ani, un grup de hominizi a îndrăznit să facă exact asta.

O serie de urme fosilizate au fost găsite în 2001 lângă orașul italian Roccamonfina. Forma și lungimea pașilor au sugerat că neanderthalienii au călătorit într-un ritm relaxat prin depozite piroclastice proaspete. Acesta din urmă avea doar câteva ore sau zile și vulcanul probabil că încă mai era activ. Rămâne neclar de ce au intrat pe un teritoriu atât de periculos. S-ar putea să fi fost curioși sau poate că făceau parte dintr-un grup de salvare care caută victime sau meșteri care căutau roci vulcanice pentru a le folosi pentru unelte.

5. Misterul culorii albastre

Textele antice nu menționează niciodată culoarea albastră. Nici măcar cele scrise în arabă antică, ebraică sau chineză. Egiptenii au fost primii care au notat o descriere a culorii după ce au inventat primul colorant albastru. Odată ce s-a întâmplat, lumea părea să descopere această culoare. Această situație ridică întrebarea: „era albastru atât de rar încât nimeni nu scria despre el sau oamenii nu puteau vedea culoarea?”.

Există posibilitatea ca strămoșii noștri să nu fi putut recunoaște nuanțele albastre. Acest lucru ar putea explica de ce nimeni nu a scris despre albastru până când egiptenii au creat vopseaua lor albastră.

4. Supraviețuitorii Catastrofei Toba

În urmă cu aproximativ 74.000 de ani vulcanul Toba a distrus insula Sumatra, aceasta a fost cea mai gravă erupție vulcanică din ultimele două milioane de ani. Cantitatea mare de moloz și cenușă din atmosferă a provocat scăderea temperaturilor. Ceea ce a urmat a fost o iarnă vulcanică atât de severă, unii experți cred că i-a condus pe oameni în pragul dispariției. Una dintre zonele afectate a fost Africa de Sud.

Oamenii care au locuit acolo, în timpul și după erupția supervulcanului, nu numai că au supraviețuit, dar au înflorit. Peste 400.000 de artefacte au arătat că au continuat să vâneze, au făcut foc și unelte și au rămas în acel lor timp de generații. Modul în care au supraviețuit unui eveniment rece care a ucis majoritatea rasei umane rămâne încă necunoscut

3. Interacțiunea dintre speciile umane

În urmă cu aproximativ 1,9 milioane de ani, trei specii umane diferite împărtășeau aceeași regiune. Acest fapt inedit a fost descoperit atunci când rămășițele lor au fost găsite recent lângă aceeași peșteră din Africa de Sud. În acest stadiu, A. africanus se apropia de dispariție. Paranthropus robustus a fost o specie umană, dar nu un strămoș al oamenilor moderni. A treia specie a fost posibil H. erectus, un grup care tocmai își începea existența de 2 milioane de ani.

2. Misterul oamenilor din Yucatan

Unii dintre primii oameni din America au trăit în Peninsula Yucatan din Mexic. De ani de zile, scheletele lor au fost descoperite în anumite peșteri, dar nimeni nu le-a putut explica prezența. În 2020, scafandrii care explorau peșterile, care se aflau sub apă de mii de ani, au găsit o serie de fosile.

Mina pe care scafandrii au explorat-o era imensă, avea șapte kilometri și era împărțită în trei sisteme de peșteri diferite. Ocrul a fost extras cu aproximativ 12.000 de ani în urmă și oamenii au continuat să exploateze acest prețuit pigment în următorii 2.000 de ani. Sfârșitul epocii glaciare a dus la inundarea sitului, acesta fiind inundat până în prezent. În mod remarcabil, mina a oferit o imagine asupra tehnicilor minerilor, inclusiv modul în care au spart podeaua, ce instrumente au folosit și cum au navigat în întuneric.

1. Grădina Raiului se află în Africa

În urmă cu aproximativ 170.000 de ani, primii oameni moderni trăiau deja în peșteri de la Pinnacle Point. Oamenii de știință au petrecut mulți ani încercând afle mai multe detalii despre viața și mediul în care strămoșii noștri au trăit.

Nevoia de a migra este înnăscută pentru unele animale. Dar acest loc a alimentat un ecosistem unic care i-a determinat pe ierbivori să-și abandoneze instinctele migratoare. Antilopa s-a bucurat de vreme constantă și de o cantitate. Această regiune fost proverbialul Eden atât pentru oameni, cât și pentru animale. Este posibil chiar să existe șansa ca Pinnacle Point fi fost un adăpost al supraviețuitorilor vulcanului Toba.