Home » Istorie » Un „dragon al morții” uriaș, cu o anvergură a aripilor de 9 metri, dezgropat în Argentina

Publicat: 27.05.2022

Cercetătorii din Argentina au identificat cea mai mare specie de pterozaur descoperită vreodată în America de Sud. Supranumită „dragonul morții” de către paleontologi, două reptile zburătoare gigantice au fost descoperite în formațiunea Plottier, din provincia Mendoza.

Anvergura aripilor celor două exemplare măsura aproximativ 7 metri și, respectiv, 9 metri. Cercetătorii au confirmat că acestea sunt azhdarchide, o familie de pterozauri care a trăit la sfârșitul perioadei cretacice (în urmă cu aproximativ 146 de milioane, până la 66 de milioane de ani).

„Azhdarchidele erau cunoscute pentru craniile lor foarte mari – uneori mai mari decât corpul lor – precum și pentru gâturile lor alungite și corpurile scurte și robuste”, a declarat pentru Live Science, Leonardo D. Ortiz David, autorul principal al noului studiu și coordonator general al Laboratorului și Muzeului dinozaurilor din Argentina din Mendoza.

Oamenii de știință au identificat pterozaurii ca fiind doi indivizi din specia Thanatosdrakon amaru.

Cea mai mare specie de pterozaur descoperită vreodată în America de Sud

Aceasta înseamnă „balaurul morții”, în limba greacă. Numele speciei, „amaru”, se traduce prin „șarpe zburător” din limba indigenă Quechuan și se referă la Amaru, o divinitate incașă cu două capete, au raportat autorii studiului.

Cercetătorii au stabilit că cei doi pterozauri au murit în același timp și că unul dintre ei nu era complet dezvoltat. Însă oamenii de știință nu pot spune cu siguranță dacă cele două animale reprezintă o parte a unui grup familial.

„Nu există niciun indiciu în rămășițele fosilelor cu privire la un grad de relație parentală”, a declarat Ortiz David, potrivit Live Science. „Cu toate acestea, se poate confirma că ambele exemplare sunt de dimensiuni diferite, iar cel mai mic este un juvenil-subadult și că erau împreună când au murit acum mai bine de 86 de milioane de ani”.

Fosilele au fost găsite în timpul săpăturilor pentru un proiect de construcție civilă la aproximativ 800 de kilometri în afara capitalei Mendoza. Ortiz David și echipa sa supravegheau săpăturile când au descoperit fragmente de fosile în depozitele din câmpia inundabilă.

Mendoza, unde se află și Aconcagua, cel mai înalt munte din cele două Americi, este bine cunoscut printre paleontologi pentru alte descoperiri importante, inclusiv cea a sauropodului gigant Notocolossus, unul dintre cei mai mari dinozauri din lume, în 2016.

Anvergura aripilor măsura aproape 10 metri

„Fosilele de Thanatosdrakon se aflau în diferite stări de conservare. Unele dintre ele erau complete”, a spus el. „Altele erau fragmentare, inclusiv falangele, radiusul, femurul și pelvisul”.

Ortiz David a declarat că descoperirea de către echipă a unor fosile în stare atât de bună a fost surprinzătoare, deoarece oasele de pterozaur sunt fragile, iar fosilele sunt de obicei găsite în bucăți mici.

„De la început, două aspecte ne-au atras atenția. Primul a fost dimensiunea rămășițelor și conservarea, o condiție neobișnuită la acest grup de vertebrate. Al doilea a fost cantitatea de rămășițe găsite în sit, deoarece pterozaurii mari-giganți sunt cunoscuți doar din rămășițe fragmentare, cu câteva excepții”, a spus el.

Fosilele se află în prezent în laboratorul și muzeul dinozaurilor de la Universitatea Națională din Cuyo din Mendoza. Pentru a ajuta la conservarea specimenelor, experții muzeului au realizat mulaje ale diferitelor fosile la o scară de 1 la 1, iar acestea sunt expuse la muzeu.

Descoperirile cercetătorilor au fost publicate în revista Cretaceous Research.

Fosilele dinozaurului care au inspirat fioroșii Velociraptori din Jurassic Park, vândute la licitație

Utilajele agricole au ajuns mai grele decât dinozaurii. De ce este asta o problemă?

O schimbare în fizica Universului ar fi omorât dinozaurii. Gravitația, „vinovată“ de evenimentul de extincție?

Un fragment din asteroidul care a ucis dinozaurii ar fi fost găsit de cercetători