Home » Istorie » Fosile descoperite într-un sertar au dezvăluit cea mai veche șopârlă modernă cunoscută

Credit foto: David Whiteside, Sophie Chambi-Trowell, Mike Benton and Natural History Museum UK/EurekAlert
Publicat: 10.12.2022

Rămășițele fosilizate ale unei specii mici de șopârlă, cu dinți ascuțiți, uitate într-un sertar timp de mai bine de jumătate de secol, au modificat cronologia grupului care cuprinde șerpii și șopârlele moderne cu zeci de milioane de ani.

Specimenul a fost colectat în jurul anilor 1950 dintr-o carieră Tortworth în Gloucestershire de către regretatul vânător de fosile Pamela L. Robinson. Însă, adevărata sa identitate nu a fost apreciată, deoarece creatura a fost etichetată și depozitată în mod eronat, până de curând, atunci când a fost găsită la Muzeul de Istorie Naturală din Londra, Marea Britanie.

Cercetătorii spun că avansurile tehnologice le-au dezvăluit că această creatură deține o poziție centrală în arborele genealogic al reptilelor, conform The Guardian.

Noile descoperiri se datorează tehnologiei actuale

Paleontologul Michael Benton, de la Universitatea din Bristol, Marea Britanie, a afirmat că fosilele reanalizate și recenta descoperire au fost posibile datorită tehnologiei actuale, care a permis un studiu aprofundat asupra originii rămășițelor speciei de șopârla.

„Este parțial o poveste despre fosile neglijate într-un sertar și parțial o poveste despre faptul că, fără scanarea CT, nu s-ar fi putut face munca pe care am făcut-o noi”, a declarat profesorul Michael Benton, paleontolog la Universitatea din Bristol, Marea Britanie, și coautor al cercetării.

Se crede că această creatură cu coadă lungă – măsurând 25 de cm lungime – a trăit cu aproximativ 202 milioane de ani în urmă. A fost numită Cryptovaranoides microlanius. Primul termen înseamnă șopârla ascunsă, referindu-se la timpul în care aceasta nu a fost recunoscută și la ascunderea probabilă în crăpăturile stâncilor în timpul vieții sale. Cel de-al doilea termen, care se traduce prin „micro-bucătar”, este o aluzie la dinții recurenți, asemănători unor lame, ai creaturii.

Cu ajutorul scanării CT, Benton și colegii săi au putut să privească fosila în detaliu și să studieze oasele prinse în stâncă. Benson a declarat că craniul animalului avea o lungime de trei centimetri.

„Fosila este mică, coastele sunt minuscule”, a adăugat Benton .

Cea mai veche reptilă de acest tip descoperită până în prezent

Rezultatele arată că animalul a apaținut de Squamata, grupul de reptile cu solzi care include creaturi precum șopârle și șerpi.

Creatura are caracteristici cheie ale șopârlelor moderne, cum ar fi oasele modificate în partea din spate a craniului pentru a permite o flexibilitate suplimentară în deschiderea maxilarului, ceea ce o face cea mai veche reptilă de acest tip descoperită până acum.

Profesorul Steve Brusatte, paleontolog de la Universitatea din Edinburgh, Scoția, care nu a fost implicat în această cercetare, a declarat că, deși oamenii de știință au făcut multe progrese atunci când vine vorba de înțelegerea originii mamiferelor, păsărilor și a crocodililor, strămoșii șopârlelor și șerpilor sunt mai mult un mister.

Încălzirea globală a declanșat „era reptilelor”