Home » Istorie » Strămoșii oamenilor au supraviețuit asteroidului care a ucis dinozaurii

Strămoșii oamenilor au supraviețuit asteroidului care a ucis dinozaurii

Publicat: 03.07.2023

O origine cretacică a mamiferelor placentare, grupul din care fac parte oamenii, câinii și liliecii, a fost dezvăluită printr-o analiză aprofundată, demonstrând că acestea au coexistat cu dinozaurii pentru o perioadă scurtă de timp înainte ca cei din urmă să dispară.

Distrugerea catastrofală declanșată de asteroidul care a lovit Pământul a dus la moartea tuturor dinozaurilor, într-un eveniment numit extincția în masă din Cretacic-Paleogen (K-Pg).

Cercetătorii au dezbătut mult timp dacă mamiferele placentare au fost prezente alături de dinozauri înainte de extincția în masă sau dacă acestea au evoluat abia după dispariția dinozaurilor.

Fosilele mamiferelor placentare se găsesc doar în roci mai recente de 66 de milioane de ani, adică atunci când asteroidul a lovit Pământul, fapt ce sugerează că acest grup a evoluat după extincția în masă.

Cu toate acestea, datele moleculare sugerează de mult timp o vârstă mai mare pentru mamiferele placentare.

Mamiferele placentare au apărut înainte de extincția în masă

Într-o nouă lucrare publicată în revista Current Biology, o echipă de paleobiologi de la Universitatea din Bristol și de la Universitatea din Fribourg a folosit analiza statistică a înregistrărilor fosile pentru a stabili că mamiferele placentare au apărut înainte de extincția în masă, ceea ce înseamnă că au coexistat cu dinozaurii pentru o perioadă scurtă de timp.

Cu toate acestea, abia după impactul cu asteroidul au început să evolueze liniile moderne de mamifere placentare, fapt ce sugerează că acestea au putut să se diversifice mai bine după dispariția dinozaurilor.

Cercetătorii au colectat date fosile ample de la grupuri de mamifere placentare care se întind până la extincția în masă de acum 66 de milioane de ani.

„Am adunat mii de fosile de mamifere placentare și am reușit să vedem modelele de apariție și dispariție ale diferitelor grupuri. Pe această bază, am putut estima momentul în care au evoluat mamiferele placentare”, a explicat autorul principal Emily Carlisle de la Școala de Științe ale Pământului din Bristol, potrivit EurekAlert.

Cercetătorii au colectat date fosile ample

„Modelul pe care l-am folosit estimează vârstele de origine pe baza momentului în care apar pentru prima dată în registrul fosil și a modelului de diversitate a speciilor de-a lungul timpului pentru linia genealogică respectivă. De asemenea, modelul poate estima vârstele de extincție pe baza ultimelor apariții, atunci când grupul a dispărut”, a explicat co-autorul Daniele Silvestro.

S-a demonstrat că primatele, grupul ce include descendența umană, precum și Lagomorpha și Carnivora (câini și pisici) au evoluat chiar înainte de extincția în masă K-Pg, ceea ce înseamnă că strămoșii lor s-au amestecat cu dinozaurii.

După ce au supraviețuit impactului cu asteroidul, mamiferele placentare s-au diversificat rapid, probabil stimulate de pierderea concurenței din partea dinozaurilor.

Unii șoareci sunt mai asemănători cu dinozaurii decât ne-am fi așteptat