Home » Istorie » Cea mai veche reptilă marină cu gât lung

Cea mai veche reptilă marină cu gât lung

Foto: Stephan Spiekman et al., Swiss Journal of Palaeontology, 2024
Publicat: 19.03.2024

O echipă internațională de oameni de știință condusă de dr. Stephan Spiekman, dr. Eudald Mujal și prof. dr. Rainer Schoch, paleontologi la Muzeul de Istorie Naturală din Stuttgart, a reexaminat fosila reptilei Trachelosaurus fischeri, cea mai veche reptilă marină cu gât lung, care a fost descrisă pentru prima dată la începutul secolului al XX-lea.

Comparările cu noi descoperiri fosile ale unei reptile marine similare din China arată că Trachelosaurus fischeri este cea mai veche reptilă marină cu gât lung din lume.

Oamenii de știință și-au publicat descoperirile despre fosila în vârstă de 247 de milioane de ani din Sachsen-Anhalt, Germania, în Swiss Journal of Palaeontology.

Trachelosaurus fischeri a fost descoperit pentru prima dată încă din secolul al XIX-lea în straturile de Buntsandstein (Triasicul Mijlociu) din Bernburg an der Saale, Germania, și a fost ulterior adăugat la colecția Universității Martin Luther Halle-Wittenberg. Specimenul este în prezent împrumutat Muzeului de Istorie Naturală din Stuttgart, unde a fost reexaminat de specialiști.

Cea mai veche reptilă marină cu gât lung

Trachelosaurus fischeri a fost descris pentru prima dată într-o publicație din 1918, dar a rămas controversată natura reptilei reprezentate de această fosilă. Acest lucru i se datorează faptului că Trachelosaurus fischeri are o anatomie unică, inclusiv un număr neobișnuit de mare de vertebre, și din cauza conservării relativ slabe a fosilei: scheletul este incomplet și rămășițele sale sunt împrăștiate pe toate rocile în care a fost conservat.

„Prin cercetările asupra fosilelor chinezești ale reptilei marine cu gât lung Dinocephalosaurus, pe care am publicat-o împreună cu colegii acum câteva săptămâni, am reușit să rezolvăm misterul lui Trachelosaurus fischeri. Anatomia ne arată că este strâns legată de Dinocephalosaurus”,  spune dr. Stephan Spiekman, expert în această grupă de animale la Muzeul de Istorie Naturală din Stuttgart.

Trachelosaurus fischeri este prima fosilă a acestui grup de reptile descoperită în afara Chinei. Este și cea mai veche reptilă marină cu gât lung cunoscută până în prezent”, a adăugat el.

Importanța colecțiilor muzeale

După marea extincție în masă de la limita Permian-Triasic, acum 252 de milioane de ani, a existat o diversificare foarte rapidă a noilor specii de reptile atât pe uscat, cât și în apă, la începutul perioadei Triasice. Printre acestea se numără și primele reptile marine cu gât lung. Modul în care au avut loc aceste dezvoltări biologice evolutive complexe este un subiect important de cercetare.

Oamenii de știință bănuiesc că Trachelosaurus fischeri a fost adusă de apă într-o zonă cu puțin adâncă acum 247 de milioane de ani, deoarece sunt conservate și urme ale animalelor terestre pe roca în care este conservată fosila.

Pentru cercetători, descoperirea și reevaluarea acesteia reprezintă un alt pas către o mai bună înțelegere a ecosistemelor marine de la începutul perioadei Triasice. Istoria fosilei arată importanța colecțiilor istorice ale muzeelor și universităților pentru cercetarea istoriei naturale, subliniază autorii studiului.

Noile descoperiri din diverse părți ale lumii le permit în mod regulat oamenilor de știință să reinterpreteze ceea ce a fost descoperit deja cu mulți ani, uneori chiar cu secole în urmă și este păstrat cu grijă în muzee, scrie Phys.org.

Schelete din „Epoca Întunecată”, descoperite cu găleți la picioare și inele în jurul gâtului