Home » Istorie » Ce plante folosesc urmașii incașilor pentru medicina tradițională?

Ce plante folosesc urmașii incașilor pentru medicina tradițională?

Publicat: 14.04.2024

Un nou studiu asupra medicinei tradiționale a comunităților indigene din inima Imperiului Inca a dezvăluit plantele care alcătuiesc farmacopeea nescrisă a acestei vechi culturi andine. Ce plante folosesc urmașii incașilor pentru medicină?

După ce au intervievat zeci de indivizi vorbitori de quechua din munții din Peru, cercetătorii au reușit să identifice ce plante folosesc urmașii incașilor pentru medicină. Este vorba despre 46 de specii de plante medicinale folosite pentru tratarea unei game variate de afecțiuni, de la diaree la răceală.

Pentru unii, ideea de a folosi natura ca farmacie poate părea arhaică și neștiințifică; totuși, așa cum subliniază autorii studiului, etnobotanica tradițională oferă indicii esențiale cu privire la impactul biologic al anumitor plante și adesea duce la descoperirea de noi medicamente.

„Această cunoaștere are la bază experiențe și cunoștințe practice acumulate de-a lungul timpului de numeroase civilizații antice”, scriu cercetătorii în manuscris, care, la data redactării acestui articol, este încă în proces de evaluare de către colegi.

Ce plante folosesc urmașii incașilor pentru medicină?

Furnizând un exemplu concret, cercetătorii explică faptul că un remediu pentru malarie a fost dezvoltat din compusul artemisinin, care apare natural în peliniță, o plantă care este prezentă în medicina tradițională chineză. „Această descoperire i-a adus lui Youyou Tu, din Republica Populară Chineză, Premiul Nobel pentru Medicină în 2015”, notează autorii studiului.

La nivel mondial, aproximativ 80.000 de specii diferite de plante cu flori sunt folosite medicinal de către o varietate de culturi, iar alinierea acestei cunoștințe tradiționale cu știința occidentală va duce probabil la noi descoperiri medicale. În acest scop, autorii studiului au călătorit în districtul peruvian Incahuasi, care se traduce prin „Casa Inca” și își trage numele de la un oraș indigen antic situat sus în Munții Anzi.

Pentru a colecta datele, cercetătorii au intervievat 32 de localnici, toți aceștia bazându-se pe remedii tradiționale pe bază de plante ca primă linie de tratament medical. Patru dintre participanți erau chiar vindecători cu plante, incluzând o moașă.

Ce afecțiuni tratează plantele descoperite?

Dintre cele 46 de plante identificate în timpul studiului, aproape o treime aparțineau familiei Asteraceae, incluzând mai multe tipuri de aster despre care s-a demonstrat că au proprietăți antiinflamatorii „datorită prezenței de acetat de etil și de hexan”. În cadrul tradiției medicale locale, aceste plante sunt folosite în special pentru tratarea răcelilor, notează IFL Science.

În total, 80% dintre plantele din familia Asteraceae au fost identificate drept remedii pentru infecții, incluzându-le pe acelea care cauzează dureri de urechi, dureri de stomac și bronșită.

Alte 15% dintre specii proveneau din familia Lamiaceae, cel mai comun fiind un tip de salvie cunoscut local sub numele de „cutiquero”. Această specie este folosită pentru tratarea unei game largi de afecțiuni, cum ar fi „gripă, răceală obișnuită, diaree, dureri de cap, dureri de stomac, dureri de genunchi și sângerări în timpul nașterii”.

O altă problemă de sănătate, cunoscută sub denumirea de „aer rău”, care este „legată de frig sau de schimbări bruște de temperatură”, poate fi, de asemenea, alinată cu această plantă, conform rezidenților din Incahuasi.

În total, aproximativ un sfert dintre plantele identificate de participanți sunt folosite pentru tratarea infecțiilor virale, în timp ce 5,8% sunt utilizate pentru a preveni complicațiile în timpul nașterii, iar alte 4% ajută la ameliorarea răului de altitudine.

Studiul a fost postat pe platforma F1000Research.

Oamenii de știință au descoperit că sistemul imunitar al ficatului poate să mănânce „colesterolul rău”

Presiunea ridicată la duș poate ajuta oamenii să economisească apă, sugerează un studiu

Cercetătorii au descoperit cum să creeze cromozomi umani artificiali

Vești proaste pentru gameri: folosirea computerului crește riscul de impotență!

Astronomii au descoperit cum s-a format „inima” de pe Pluto
Cum salvăm planeta alegând să consumăm un alt tip de pește decât cel de obicei?
Cercetătorii sugerează să încercăm experiențe noi atunci când simțim că timpul ne scapă printre degete
Pitagora, între matematică și învățăturile despre nemurirea sufletului
Test de cultură generală. Cât de veche este Cascada Niagara?
Gerard Peter Kuiper, pionier în explorarea Sistemului Solar. Părintele științei planetare moderne