Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce este mucegaiul?

Ce este mucegaiul?

Alexandra PELE 05.12.2015
Ce este mucegaiul?
Uneori, natura pare că se luptă constant cu omul, îngreunându-i chiar şi supravieţuirea. Ca şi cum am trăi într-o lume a insectelor şi a plantelor, care încearcă să acapareze lumea oamenilor.

De exemplu, dacă doar stăm, fără să facem nimic, tot felul de fiinţe ne „atacă” pe proprietatea noastră. Iar unul dintre aceşti inamici, care studiază şi aşteaptă să îi dăm o ocazie să lucreze, este mucegaiul.

Lăsaţi câteva obiecte de piele într-un loc sau mâncare gătită ori fructe, în loc să le depozitaţi în locuri răcoroase şi uscate şi gata! Apare mucegaiul.

Probabil că ai observat cel mai des acest proces, atunci când este vorba de pâine. Dacă e lăsată într-un loc umed şi cald pentru câteva zile, aceasta e acoperită de un strat alb de pori ce par pudraţi.

Privită la microscop, această pânză e acoperită de astfel de o mulţime de fibre incolore şi lungi, însoţite de două tipuri de crengi. Unul dintre ele este acoperit de mici mingiuţe negre ce conţin spori. Celălalt tip de crengi, care sunt mai scurte şi penetrează primul strat al pâinii, servesc ca rădăcini şi absorb hrana. Acela este mucegaiul.

Mucegaiul creşte într-un mediu umed, cu aer cald, mai ales acolo unde mâncarea este îmbelşugată. De obicei, acesta se hrăneşte cu resturi animale şi legume moarte, în timp ce un alt tip de mucegai are forma unor paraziţi ce se hrănesc cu celule vii. De obicei, aceste specii sunt confundate.

Mucegaiul de celule vii este divizat în grupuri. Cel pudrat creşte pe frunze, flori, ramuri şi fructele plantelor şi ale copacilor. Specia pufoasă creşte în interiorul plantelor şi provoacă daune grave cartofilor şi strugurilor. Mai mult, sunt greu de eradicat.

Fungii sunt foarte importanţi pentru om din două motive opuse: au multe avantaje şi defecte. Fungii ajută omul, făcând ca gunoiul să nu se acumuleze infinit. Rezultatul se întoarce în sol sub formă de săruri minerale, care ajută plantele. Alte tipuri de fungi chiar ajută la producerea de medicamente.

Există mai multe tipuri de fungi şi aceştia diferă considerabil, ca structură. Unii sunt formaţi dintr-o singură celulă, aşa cum sunt bacteriile şi drojdia. Mărimea medie a unei bacterii este de 0.005 milimetri.

Mucegaiul vâscos este un alt tip de fungi. Acesta diferă prin protoplasma goală pe interior şi arată ca o bucată de jeleu, pe buşteni sau alte suprafeţe hidratate.

Toţi ceilalţi fungi, mai puţin bacteriile, drojdia şi mucegaiul vâscos, au fibre incolore, adică „miceliu”. Miceliul elimină crengile care cresc pe materialul unde se află mucegaiul şi absorb mâncarea din ele. Fungii au nevoie de apă pentru digerarea hranei şi pentru creştere.

Familia de fungi cunoscuţi ca „mucegai” diferă de la cei care trăiesc pe pâinea veche până la organismele ce atacă fabricile părăsite. Anumite tipuri de mucegai dau arome specifice brânzei, în timp ce altele sunt folosite în prepararea medicamentelor.

Ştiai că ciupercile comestibile şi cele otrăvitoare sunt ambele fungi? Miceliul înseamnă o mare parte din fungus. Ciuperca în sine este doar o parte producătoare de spori a acestuia şi este aproape completă, chiar de dinainte să iasă din pământ.