Home » Natură » S-a descoperit cum poate şobolanul-cârtiţă golaş să supravieţuiască fără oxigen, iar rezultatul este extrem de bizar

Publicat: 24.04.2017
Şobolanul-cârtiţă golaş (Heterocephalus glaber) nu este cel mai convenţional mamifer. Este rezistent la cancer, abia simte durere şi poate supravieţui fără oxigen timp de 20 de minute, în condiţiile în care alte specii de şobolan supravieţuiesc doar 20 de secunde. Noul studiu a arătat că aceste rozătoare sunt şi mai bizare decât se ştia anterior.

În noul studiu, cercetătorii au dezvăluit că atunci când aceste creaturi sunt private de oxigen, metabolismul acestora se comportă mai degrabă ca cel al unei plante, relatează Science Alert.

Astfel, atunci când celulele nervoase al şobolanului-cârtiţă golaş rămân fără oxigen, nu rămân şi fără energie.

De asemenea, rozătoarele pot supravieţui chiar şi cinci ore  cu niveluri atât de scăzute de oxigen încât un om ar muri în câteva minute.

Studiile anterioare au arătat că şobolanii-cârtiţă golaşi îşi conservă energia prin încetinirea mişcărilor, reducându-şi ritmul respiraţiei şi al pulsului. Sunt singurele mamifere care prezintă un astfel de comportament şi pot supravieţui sufocării.

Ceea ce i-a contrariat pe cercetători a fost faptul că acestea nu au celulele deteriorate după o perioadă în care sunt private de oxigen, indicând existenţa unui alt proces (anaerob) care le menţine celulele sănătoase.

Savanţii au descoperit că în loc să folosească glucoza pentru energie, care este dependentă de oxigen, metabolismul începe să folosească fructoza, care poate fi transformată în energie în absenţa oxigenului.

Alte mamifere pot metaboliza fructoza în intestine, dar la această specie fructoza a fost canalizată în celulele creierului.

Echipa de cercetători a dezvăluit că mamiferele folosesc fructoza până când o sursă de oxigen devine disponibilă. Se sugerează că adaptarea aceasta a ajutat rozătoarele să trăiască în vizuini supraaglomerate – până la 100 de şobolani-cârtiţă pot trăi în acelaşi adăpost pentru a păstra căldura.

În afară de descoperirea uneia dintre cele mai bizare curiozităţi a naturii, studiul este relevant şi pentru elaborarea unor tratamente pentru pacienţii care au suferit un infarct şi care au rămas cu traume ireparabile în urma privării de oxigen.

Marea Britanie este invadată de şobolani mutanţi, cu variaţii genetice ce-i fac imuni la otravă

Politia indiana inroleaza unitati de sobolani

Domesticirea poate schimba trăsăturile faciale ale animalelor

Efectul neaşteptat al consumului de marijuana asupra şobolanilor de laborator. Rezultatul a fost asociat cu o situaţie din cazul oamenilor

Meteorologii au anunțat cum va fi vremea în luna iulie
Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume
William Herschel, singurul compozitor astronom. Descoperitorul planetei Uranus
Cercetătorii au reușit să vadă cum comunică neuronii
Arestat, un politician român și-a descris astfel profesia: „fost și viitor ministru”
Premieră istorică: China a adus pe Pământ primele mostre de pe fața nevăzută a Lunii
David Bale, tatăl actorului Christian Bale și unul dintre cei mai mari activiști pentru protejarea mediului și drepturile animalelor
O firmă suedeză vrea să transforme palele de la turbinele eoliene în baterii gigantice
Cromozomul Y evoluează mai repede decât cromozomul X, arată un studiu pe primate
De ce se spune că în Nigeria anvelopele nu mor niciodată
Un bărbat care s-a rătăcit într-o pădure din statul american din California a slăbit 13 kg în 10 zile
Peste 230.000 de oameni, așteptați la Electric Castle. Ce buget are festivalul în acest an?
Apple, luat în vizor de Comisia Europeană. Ce riscă producătorul iPhone?