Home » Natura » S-a descoperit cum poate şobolanul-cârtiţă golaş să supravieţuiască fără oxigen, iar rezultatul este extrem de bizar

Alexandru Voiculescu 04.24.2017
Şobolanul-cârtiţă golaş (Heterocephalus glaber) nu este cel mai convenţional mamifer. Este rezistent la cancer, abia simte durere şi poate supravieţui fără oxigen timp de 20 de minute, în condiţiile în care alte specii de şobolan supravieţuiesc doar 20 de secunde. Noul studiu a arătat că aceste rozătoare sunt şi mai bizare decât se ştia anterior.

În noul studiu, cercetătorii au dezvăluit că atunci când aceste creaturi sunt private de oxigen, metabolismul acestora se comportă mai degrabă ca cel al unei plante, relatează Science Alert.

Astfel, atunci când celulele nervoase al şobolanului-cârtiţă golaş rămân fără oxigen, nu rămân şi fără energie.

De asemenea, rozătoarele pot supravieţui chiar şi cinci ore  cu niveluri atât de scăzute de oxigen încât un om ar muri în câteva minute.

Studiile anterioare au arătat că şobolanii-cârtiţă golaşi îşi conservă energia prin încetinirea mişcărilor, reducându-şi ritmul respiraţiei şi al pulsului. Sunt singurele mamifere care prezintă un astfel de comportament şi pot supravieţui sufocării.

Ceea ce i-a contrariat pe cercetători a fost faptul că acestea nu au celulele deteriorate după o perioadă în care sunt private de oxigen, indicând existenţa unui alt proces (anaerob) care le menţine celulele sănătoase.

Savanţii au descoperit că în loc să folosească glucoza pentru energie, care este dependentă de oxigen, metabolismul începe să folosească fructoza, care poate fi transformată în energie în absenţa oxigenului.

Alte mamifere pot metaboliza fructoza în intestine, dar la această specie fructoza a fost canalizată în celulele creierului.

Echipa de cercetători a dezvăluit că mamiferele folosesc fructoza până când o sursă de oxigen devine disponibilă. Se sugerează că adaptarea aceasta a ajutat rozătoarele să trăiască în vizuini supraaglomerate – până la 100 de şobolani-cârtiţă pot trăi în acelaşi adăpost pentru a păstra căldura.

În afară de descoperirea uneia dintre cele mai bizare curiozităţi a naturii, studiul este relevant şi pentru elaborarea unor tratamente pentru pacienţii care au suferit un infarct şi care au rămas cu traume ireparabile în urma privării de oxigen.

Marea Britanie este invadată de şobolani mutanţi, cu variaţii genetice ce-i fac imuni la otravă