Home » Natura » O treime din speciile de animale şi plante ar putea dispărea la nivel global

O treime din speciile de animale şi plante ar putea dispărea la nivel global

Adrian Popovici 02.18.2020
Studiul a fost realizat prin combinarea datelor legate de evoluţiile climatice cu cele legate de efectivele şi migraţia speciilor.

Cercetătorii de la Universitatea Arizona au publicat un studiu în care prezintă o concluzie îngrijorătoare: una din trei specii de animale şi de plante ar putea să dispară. Conform oamenilor de ştiinţă care au lucrat la acest studiu, acesta ar putea fi primul efort ştiinţific în care sunt folosite datele legate de extincţiile recente cauzate de încălzirea globală şi informaţii legate de modul în care migrează speciile, notează Phys.

„Analizând schimbarea cu ajutorul a 19 variabile climatice pe fiecare arie geografică luată în calcul, am putut determina ce variabile determină dispariţia locală şi cât de multe schimbări poate tolera o populaţie fără a dispărea […] Am estimat, de asemenea, cât de repede se pot deplasa populaţiile pentru a încerca să scape de temperaturi în creştere. Când analizăm toate aceste informaţii pentru fiecare specie, putem obţine estimări detaliate ale ratelor de extincţie la nivel mondial pentru sute de specii de plante şi animale”, explică Cristian Román-Palacios, cercetător al Departamentului de Ecologie al Universităţii Arizona.

Studiile anterioare s-au concentrat pe studierea dispersiei speciilor, migraţia acestora către regiuni în care temperaturile medii sunt mai reduse; totuşi, după cum subliniază cercetătorii care au lucrat la acest studiu, trebuie luată în calcul posibilitatea ca acest proces să nu aibă loc îndeajuns de repede încât unele specii să supravieţuiască.

Datele au arătat că o creştere a temperaturilor dintr-o regiune specifică are loc cu aproximativ 0,5 grade Celsius există o probabilitate de extincţie de 50%. În cazul în care creşterea temperaturilor medii este mai mare de 2,9 grade Celsius, atunci riscul de dispariţie al unei specii se ridică la 95%. Trebuie precizat şi faptul că aceste extincţii nu vor avea loc în mod uniform, zonele tropicale fiind cele mai afectate,

„Dacă respectăm Acordul de la Paris pentru a combate schimbările climatice, s-ar putea să pierdem mai puţin de două din fiecare 10 specii de plante şi animale de pe Pământ până în 2070. Dar dacă oamenii provoacă creşteri mai mari ale temperaturii, am putea pierde mai mult de o treime sau chiar jumătate din toate speciile de animale şi plante, pe baza rezultatelor noastre”, explică John J. Wiens, co-autor al studiului.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.