Home » Natura » Declinul planetei noastre. 68% din populațiile de vertebrate din fauna sălbatică au dispărut

Ioana Scholler 09.14.2020

68% din populațiile de vertebrate din fauna sălbatică au dispărut în ultimii 50 de ani. Este concluzia Raportului Planeta Vie 2020 publicat joi de WWF.

Cauzele sunt defrișările, agricultura nesustenabilă și comerțul ilegal cu animale sălbatice care contribuie la răspândirea virusurilor, precum cel care a provocat pandemia COVID-19.

WWF solicită acțiuni urgente pentru a inversa tendința de pierdere a biodiversității până în 2030, punând capăt distrugerii habitatelor naturale și îmbunătățind sistemul alimentar. Potrivit raportului, populațiile globale de mamifere, păsări, amfibieni, reptile și pești au suferit, în medie, un declin de două treimi, în mai puțin de jumătate de secol, din cauza acelorași factori care au contribuit la apariția bolilor zoonotice, cum e COVID-19.

Distrugerea accelerată a naturii de către oameni are efecte catastrofale

Indicele Planeta Vie, furnizat de Societatea Zoologică din Londra, arată că aceiași factori despre care se crede că măresc vulnerabilitatea planetei la pandemii sunt și unii dintre factorii determinanți din spatele scăderii medii de 68% a populațiilor globale de specii de vertebrate între 1970 și 2016.

„Raportul Planeta Vie 2020 subliniază modul în care distrugerea accelerată a naturii de către oameni are efecte catastrofale nu numai asupra populațiilor sălbatice, ci și asupra sănătății umane și a tuturor aspectelor vieții noastre”, a declarat Marco Lambertini, director general, WWF International.

Raportul Planeta Vie 2020 apare la fiecare doi ani, începând cu 1998, și prezintă o imagine de ansamblu cuprinzătoare asupra planetei, urmărind tendințele abundenței globale a faunei sălbatice. Raportul include contribuțiile a peste 125 de experți din întreaga lume. Raportul a urmărit aproape 21.000 de populații a peste 4.000 de specii de vertebrate între 1970 și 2016.

Cazul dramatic al papagalului gri african

Printre speciile pe cale de dispariție incluse în raport se numără gorila de câmpie de vest, specie care a înregistrat un declin estimativ de 87% între 1994 și 2015, în Parcul Național Kahuzi-Biega, Republica Democrată Congo, în principal din cauza vânătorii ilegale, transmite Mediafax.

Un alt exemplu și mai dramatic este cazul papagalului gri african: în sud-vestul Ghana, populația a scăzut cu până la 99% între 1992 și 2014 din cauza capcanelor folosite pentru comerțul cu păsări sălbatice și din cauza pierderii habitatului.

Studiul mai arată că populațiile de animale sălbatice de apă dulce au suferit un declin de 84% – cel mai puternic declin mediu al populației din orice biom, echivalent cu 4% pe an, din 1970. Un exemplu este populația reproducătoare a sturionului chinez din râul Yangtze din China, care a scăzut cu 97% între 1982 și 2015 din cauza barajelor apărute pe căile sale de migrație.