Home » Natură » Un mod complet nou și ciudat prin care șerpii se pot mișca a fost descoperit de cercetători

Sursa foto: Current Biology
Publicat: 18.01.2021

Oamenii de știință au identificat un mod complet nou de locomoție a șerpilor. Acest comportament documentat recent este dificil, însă le permite șerpilor să se cațăre pe suprafețe cilindrice mari și netede.

Cercetătorii au poreclit comportamentul drept „locomoție lasou”, pentru că șarpele se cațără pe stâlpi prin faptul că își „transformă” corpul într-un lasou și se încolăcește în jurul structurii.

Fenomenul extinde repertoriul de tehnici de cățărare cunoscute ale șerpilor și pare să permită șarpelui din specia Boiga irregularis să se înalțe pe structuri cilindrice mai mari decât orice alt comportament de cățărare cunoscut până acum. Astfel, descoperirea ar putea fi o formă completă nouă de mișcare a șerpilor identificată în istoria recentă.

Descoperirea a fost făcută întâmplător

„Timp de aproape 100 de ani, locomoția șerpilor a fost clasificată în patru moduri, anume rectilinie, ondulație laterală, înfășurare laterală și concertină”, a explicat Julie Savidge, biolog la Universitatea de Stat din Colorado, SUA, și autor al noului studiu publicat în jurnalul Current Biology.

„Locomoția lasou” este destul de diferită față de formele recunoscute de mișcare ale șerpilor. Descoperirea a fost făcută întâmplător în timpul unui proiect de conservare din insula Guam, acolo unde șarpele Boiga irregularis, o specie invazivă care a fost introdusă accidental pe teritoriul american la mijlocul secolului XX, a devastat populațiile locale de păsări și nu numai.

În timp ce analizau filmări cu structuri experimentale din metal, concepute pentru a proteja păsările de șerpii care invadau adăposturile pentru păsări, echipa de cercetători a observat ceva unic.

„Locomoția lasou” este solicitantă

„Ne uitam de patru ore la un video și brusc am văzut un șarpe care arăta ca un lasou în jurul unui cilindru și care se cățăra pe structură. Ne-am uitat la momentul acela de aproape 15 ori. Am fost șocați. Nimic văzut până acum nu se poate compara”, a spus cercetătorul Thomas Seibert.

Totuși tehnica de deplasare observată recent este dificilă și chiar „forțează limitele” șerpilor, scrie Science Alert.

„Viteze reduse, alunecare, pauze frecvente și respirația îngreunată în timpul pauzelor sugerează că locomoția lasou este solicitantă. Chiar dacă se pot cățăra cu această metodă, își forțează limitele. Șerpii au luat multe pauze îndelungate pentru a se odihni”, au mai precizat oamenii de știință.

Un exemplar rar de viperă a lui Russell cu două capete a fost descoperit. Este unul dintre cei mai periculoși șerpi