Home » Natură » Viermele cu cap de ciocan, specia cu nume inspirat de pandemie

Viermele cu cap de ciocan, specia cu nume inspirat de pandemie

Credit foto: Pierre Gros/EurekAlert
Publicat: 06.02.2022

Oamenii de știință au descoperit specia viermilor cu cap de ciocan, ale cărei specimene seamănă cu o cobră în miniatură sau poate doar un șarpe fițos cu mustața.

Cercetătorii au identificat aceste creaturi micuțe în timp ce căutau melci în Franța și Italia și le-au denumit, inspirați fiind de pandemia de COVID-19, așa cum precizează Live Science.

Acești noi viermi sunt printre cele două noi specii descoperite în țări despre care cercetătorii consideră că nu constituie un habitat natural pentru această specie – motivul pentru care s-ar găsi acolo fiind intervenția umană.

Purtând denumirea de Humbertium covidum, cu referire clară la virusul SARS-CoV-2, se constituie într-un omagiu adus victimelor pandemiei, dar și pentru faptul că cele 55 de pagini care compun studiul au fost redactate în timpul perioadei de carantină.

Un vierme care aduce izbitor de mult cu o formă străină de viață

Pe fondul pandemiei și în timpul perioadelor de carantinare, majoritatea dintre noi eram acasă, fără acces la laboratoarele care erau închise”, a precizat Jean-Lou Justine, autor al studiului și profesor al Muzeului Național de Istorie Naturală din Paris.

„Mi-am convins colegii să punem cap la cap toate informațiile pe care le aveam despre acești viermi, să efectuăm analizele computerizate, pentru ca în cele din urmă să obținem acest studiu stufos”, a adăugat Justine.

Viermele este găsit de obicei în zonele calde din Asia, dar este transportat accidental în jurul lumii, de către cei implicați în comerțul cu plante. Specia este una care are capacitatea de a se reproduce asexuat, așa că viermii cu cap de ciocan se pot înmulți fără a avea nevoie de un partener.

Acesta este și unul dintre motivele pentru care pot fi catalogați drept specie invazivă – specii care produc prejudicii ecologice sau economice în cadrul unui mediu străin lor.

Unde a fost descoperită specia Humbertium Covidum?

Specia a fost descoperită în două grădini din Pirineii Occidentali, în sud-vestul Franței, dar și într-o grădină din Veneto, Italia – cu toate că specia este originară din Asia. Confrom unor studii, viermele acesta a mai fost văzut și în Rusia, China și Japonia. Cercetătorii au mai descoperit o a doua specie, pe care au denumit-o Diversibipalium mayottensis, în insula franceză Mayotte, coasta de est a Africii din Oceanul Indian. Se crede că această specie a fost adusă din Madagascar.

Cercetătorii au studiat anatomia și morfologia acestor viermi pentru a descrie în mod formal noua specie de Diversibipalium mayottensis. Acești viermi au o irizare verde-albăstruie unică și aparțin unui alt grup, diferit de viermii cu cap de ciocan.

Ambele specii au undeva la trei centimetri lungime, o dimensiune modestă ținând cont că în familia lor se poate ajunge chiar și până la 40 centimetri lungime. Acesta este poate și motivul pentru care cercetătorii i-au ignorat inițial.

Cum a ajuns un bărbat să aibă viermi plați paraziți ascunși adânc în creier?

NASA studiază misterioşii viermi de gheaţă, rude îndepărtate ale râmelor