Home » Natură » Vești bune! Gaura din stratul de ozon continuă să se micșoreze

Vești bune! Gaura din stratul de ozon continuă să se micșoreze

Publicat: 21.11.2022

Ozonul joacă un rol imens în menținerea habitabilității planetei noastre. Există un strat din acesta în stratosfera Pământului și absoarbe cea mai mare parte a radiațiilor ultraviolete care curg de la Soare.

Fără stratul de ozon, ultravioletele ar provoca daune grave majorității vieții de pe Pământ. Ce s-ar întâmpla dacă am avea o gaură de ozon?

În 1985, oamenii de știință au descoperit o gaură de ozon – sau mai exact, o subțiere – în stratul de ozon, în special deasupra regiunilor sudice ale Pământului. Acest lucru se întâmplă în luna septembrie. Pierderea se datorează, în mare parte, formelor chimice active de clor și de brom derivate din compuși produși de om în atmosferă. Acestea se atașează de norii polari de mare altitudine în fiecare iarnă sudică.

Odată ajunși acolo, aceștia încep reacțiile de distrugere a ozonului atunci când Soarele răsare la sfârșitul iernii din Antarctica. Aceste acțiuni creează gaura de ozon. Oamenii care locuiesc în această regiune se confruntă cu rate mai mari de arsuri solare, cancer de piele și alte afecțiuni, din cauza fluxului crescut de raze UV care trece prin gaură. Și daunele nu se limitează la oameni. Plantele și animalele de la suprafață și din ecosistemele marine sunt, de asemenea, afectate.

Ozonul joacă un rol imens în menținerea habitabilității planetei

În prezent, majoritatea substanțelor chimice care distrug stratul de ozon sunt interzise de la utilizare sau rămân puternic reglementate. Acest lucru se datorează măsurilor stricte adoptate prin Protocolul de la Montreal privind substanțele care epuizează stratul de ozon.

Acesta este un acord de mediu care reglementează producția și consumul a aproape o sută de substanțe chimice create de om care pot diminua stratul de ozon. Reglementările și interdicțiile au dus la refacerea lentă a stratului de ozon.

Dimensiunea anuală a găurii de ozon din Antarctica este în prezent de aproximativ 23,2 milioane de kilometri pătrați. Această cifră este ușor mai mică decât măsurarea de anul trecut și indică faptul că gaura continuă să se micșoreze.

Cercetătorii de la NASA și NOAA (Administrația Națională Oceanică și Atmosferică din SUA) detectează și măsoară creșterea și destrămarea găurii de ozon. Aceștia folosesc instrumente la bordul sateliților Aura, Suomi NPP și NOAA-20 pentru a monitoriza creșterea și micșorarea găurii.

Ce substanțe distrug stratul de ozon?

Deși, în general, aceasta se micșorează în timp, există ocazional perioade scurte în care gaura de ozon este ușor mai mare decât media. Măsurătorile prin satelit îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă mai multe detalii despre cum și de ce gaura crește și se micșorează în funcție de sezon.

,,În timp, se înregistrează progrese constante, iar gaura se micșorează”, a declarat Paul Newman, cercetător șef pentru științele Pământului la Centrul Goddard Space Flight Center al NASA.

,,Observăm unele oscilații, deoarece schimbările meteorologice și alți factori fac ca cifrele să se clatine ușor de la o zi la alta și de la o săptămână la alta. Dar, în general, observăm o scădere în ultimele două decenii. Eliminarea substanțelor care epuizează stratul de ozon prin Protocolul de la Montreal micșorează gaura”.

Studierea găurii de ozon este un proces pe termen lung. Acesta permite cea mai bună înțelegere posibilă a interacțiunii dintre stratul de ozon, activitățile umane și alte efecte. Este nevoie de instrumente specifice pentru a urmări diferitele piese în mișcare, scrie Inverse.

O nouă gaură în stratul de ozon, descoperită deasupra tropicelor. Cât de uriașă este?

Turismul spaţial ar putea anula eforturile de reparare a stratului de ozon

Ozonul încălzește planeta mai mult decât am fi crezut. Ce rol are gazul în schimbarea climatică?

Studiu îngrijorător. Ozonul ar putea încălzi planeta mai mult decât se credea inițial