Home » Natură » Actuala extincție în masă va avea efecte cumplite asupra planetei

Actuala extincție în masă va avea efecte cumplite asupra planetei

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 24.04.2023

Obiectivele ambițioase menite să oprească actuala extincție în masă ar putea fi deja imposibil de atins la doar un an după ce au fost stabilite acorduri în acest sens, sugerează o nouă cercetare.

Datele privind păsările și mamiferele arată că există un decalaj uriaș între schimbările de mediu și impactul lor asupra populațiilor de animale, de până la 45 de ani, în funcție de specie și de factorii de schimbare.

Acest lucru înseamnă că istoricul „pact al păcii cu natura” promis la Conferința Națiunilor Unite privind biodiversitatea (COP15) din decembrie 2022 ar putea fi deja depășit.

Cercetare a fost publicată în Proceedings of The Royal Society B: Biological Sciences.

Ratele globale de extincție sunt de zeci sau de mii de ori mai mari

„Există o largă recunoaștere a faptului că timpul este scurt pentru acțiunile integrate și ambițioase necesare pentru a opri pierderea biodiversității până în 2050. Această lucrare arată că timpul este mai scurt decât se credea”, a scris zoologul Richard Cornford și colegii săi de la Muzeul de Istorie Naturală, potrivit Science Alert.

Constatările cercetătorilor arată că nu vom vedea consecințele globale ale schimbărilor pe care le implementăm acum timp de cel puțin un deceniu.

Populațiile de animale vor continua să reacționeze la schimbările de mediu din trecut până în 2050.

„Prin urmare, nici eforturile radicale de refacere a terenurilor s-ar putea să nu reușească să pună capăt declinului populațiilor până în 2030”, au concluzionat cercetătorii.

În prezent, ratele globale de extincție sunt de zeci sau de mii de ori mai mari decât cele care ar fi putut apărea fără intervenția omului. Omenirea a modificat până la 70% dintre terenuri, lăsând în urmă habitate mai puțin productive.

Schimbările climatice reorganizează deja viața din oceanele noastre și nu vor face decât să se înrăutățească.

COP15 s-a angajat să protejeze 30% din suprafața planetei

Zonele protejate reprezintă un avantaj în eforturile de conservare, în special pentru păsări, iar COP15 s-a angajat să asigure protecția a 30% din suprafața planetei.

„Chiar dacă 30% dintre terenuri vor fi protejate până în 2030, vor fi necesare intervenții suplimentare de atenuare a exploatării pentru a proteja în mod adecvat biodiversitatea și contribuția naturii pentru oameni”, a avertizat echipa.

Efortul de gestionare și de restabilire a habitatelor are beneficii directe și pentru sănătatea umană, deoarece ecosistemele sănătoase și funcționale sunt mai puțin susceptibile de a răspândi boli în populațiile umane.

„Plasticoza”, o nouă boală care afectează păsările marine