Home » Stiinta » Noi vase de sânge au fost descoperite în oasele oamenilor

Noi vase de sânge au fost descoperite în oasele oamenilor

Oana Bujor 01.25.2019
Deseori ne gândim că oasele sunt solide, mai ales stratul exterior al lor, denumit os cortical. Cercetătorii au descoperit recent o trăsătură ascunsă a acestor organe rigide, ce se regăseşte atât la oamenii, cât şi la animale.

În cadrul unui nou studiu, cercetătorii din Germania au prezentat descoperirea unei reţele, necunoscute, de vase sanguine fine. Vasele de sânge din interiorul oaselor ajută la răspândirea eficientă a sângelui şi globulelor albe prin corp, conform Science Alert.

„Nu ne aşteptam să descoperim o structură anatomică nouă şi centrală ce nu se află în nicio carte de specialitate din secolul XXI”, a explicat imunologul Matthias Gunzer din cadrul Universităţii din Duisburg-Essen.

Aceste mici canale, denumite „vase transcorticale”, deşi reprezintă o descoperire ştiinţifică nouă, ajută la explicarea modului în care primele infuzii cu medicamente de urgenţă, utilizate iniţial pe câmpul de luptă, contribuiau la vindecarea rapidă a soldaţilor. În cazul unor astfel de urgenţe, medicii nu aveau timp să caute vena pentru administrarea tratamentului, aşadar îl injectau direct în măduva osoasă.

„În ciuda dovezilor privind existenţa unui sistem complex sanguin în oase, mecanismele moleculare şi anatomice ce se aflau la baza schimbului rapid dintre celule şi fluidul din măduva osoasă au rămas un mister”, scrie într-un comentariu făcut de cercetători pe baza studiului.

Noul studiu prezintă întregul mecanism, ce a fost observat anterior, din greşeală, în urmă cu câţiva ani. Gunzer a studiat celulele sanguine ale şoarecilor ce conţineau vopsea fluorescentă şi a descoperit că ele treceau prin ceea ce trebuia să fie o structură solidă a osului. Astfel, Gunzen a decis să iniţieze un nou proiect de studiu pentru a analiza fenomenul. Echipa a utilizat o chimicală numită Ethyl cinnamate pe tibia şoarecilor pentru o face transparentă. Cu ajutorul microscopiei fluorescente şi cu raze X, au reuşit să detecteze, pentru prima dată, câteva sute dintre aceste vase transcorticale.

Conform specialiştilor, tibia unui şoarece poate conţine peste 1.000 de capilare mici, suficiente încât echipa să determine că 80% dintre cele arteriale şi 59% dintre cele venoase trec prin aceste canale. Atunci când au analizat anatomia osului piciorului unui voluntar, specialiştii au descoperit aceleaşi structuri transcorticale.

Pentru prima dată, cercetătorii au identificat celulele stem ale oaselor

Sute de oase umane au dezvăluit ritualurile de luptă ale ”barbarilor”

Cum am arăta dacă n-am avea oase?

Ai oase puternice? Vei avea mulţi moştenitori