Home » Stiinta » Oamenii de știință folosesc Bosonul Higgs pentru a testa limitele fizicii

Oamenii de știință folosesc Bosonul Higgs pentru a testa limitele fizicii

Autor: Mihaela STOICA 11.08.2020

Descoperirea bosonului Higgs în 2012 a fost o confirmare crucială a modelului standard al fizicii particulelor, cadrul teoretic care stă la baza a ceea ce știm despre lumea cuantică. Această teorie este însă limitată, astfel că, acum, cercetătorii de la CERN folosesc chiar bosonul Higgs pentru a testa limitele modelului standard.

Acceleratorul de particule Large Hadron Collider (LHC), de la CERN, creează bosonul Higgs prin ciocnirea fasciculelor de protoni care se mișcă aproape cu viteza luminii. Fiecare dintre aceste particule are destulă energie și, atunci când sunt ciocnite una de alta, aruncă o lumină asupra interacțiunilor și particulelor mai rare.

Dincolo de modelul standard, fizica este de așteptat să necesite energii mai mari decât cele posibile acum cu acceleratorul de particule LHC. Cu toate acestea, indicii ale acestor interacțiuni pot fi văzute în modul în care bosonul Higgs, denumit și „Particula lui Dumnezeu”, se descompune în alte particule.

Membrii colaborării ATLAS (unul dintre cele patru experimente LHC) au discutat recent despre cum un deceniu de date obținute cu LHC ar putea oferi informații despre teorii precum teoria eficientă a câmpului (EFT) și modelul standard supersimetric minim (MSSM), potrivit IFL Science.

Există într-adevăr cinci bosoni Higgs?

Până acum, nu au fost observate dovezi directe care să susțină aceste modele. Totuși, datele de la Higgs au oferit unele limitări mai puternice asupra acestor idei. Rezultatele ATLAS sugerează că, dacă există interacțiuni EFT, sunt fie la energii mai mari decât ceea ce putem testa în prezent sau în moduri în care nu pot fi probate de Higgs.

MSSM sugerează că nu există doar un singur boson Higgs, ci sunt cinci, iar cel pe care l-am văzut este de așteptat să fie cel mai ușor dintre toate. Până acum, nu s-a găsit nicio dovadă a altor bosoni Higgs, dar s-au putut exclude multe alte posibile versiuni ale acestei teorii.

Știm că modelul standard este limitat, deoarece nu include gravitația și lucrurile care urmează să fie confirmate, precum energia întunecată și materia întunecată.

Totuși, este extrem de dificil să găsim defecte în această teorie, una dintre cele mai bune pe care omenirea le-a formulat vreodată.

O descoperire care completează încă un capitol al fizicii particulelor: a fost observată descompunerea bosonului Higgs