Home » Știință » Astronomii tocmai au confirmat cel mai îndepărtat obiect cunoscut din Sistemul Solar

Sursa foto: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva
Publicat: 12.02.2021

Cel mai îndepărtat obiect cunoscut din Sistemul Solar este acum confirmat. FarFarOut, o bucată uriașă de rocă descoperită în 2018 la o distanță de 132 unități astronomice față de Soare, a fost studiată și caracterizată, iar acum știm foarte multe despre rocă și orbita sa.

Are o lungime de aproximativ 400 de kilometri, ceea ce este destul de puțin pentru o planetă pitică, iar observațiile inițiale au sugerat că are o distanță orbitală medie de 101 unități astronomice, adică de 101 ori distanța dintre Pământ și Soare.

Având în vedere că Pluto are o distanță orbitală de aproximativ 39 de unități astronomice, FarFarOut este foarte îndepărtată. A primit denumirea provizorie 2018 AG37, iar numele său oficial este încă în așteptare.

Totuși, orbita sa nu este un cerc egal în jurul Soarelui, ci mai degrabă un oval asimetric. După cercetări minuțioase, oamenii de știință i-au calculat orbita și au concluzionat că FarFarOut se deplasează până la 175 de unități astronomice și apoi se apropie până la 27 de unități astronomice, ajungând în interiorul orbitei lui Neptun.

Aruncat în Sistemul Solar exterior după ce s-a apropiat prea mult de Neptun

Așadar, obiectul ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine planetele din Sistemul Solar exterior.

„FarFarOut a fost cel mai probabil aruncat în Sistemul Solar exterior după ce s-a apropiat prea mult de Neptun în trecutul îndepărtat. FarFarOut va interacționa cel mai probabil din nou cu Neptun în viitor având în vedere că orbitele lor încă se intersectează”, a explicat Chad Trujillo, astronom la Universitatea Arizona de Nord, SUA.

Porecla obiectului FarFarOut („foarte foarte îndepărtat” din limba engleză) a evoluat în urma descoperirii unui alt obiect îndepărtat în 2018.

Planeta pitică Farout („îndepărtat” din limba engleză) are o distanță orbitală medie de 124 unități astronomice, fiind numită după o afirmație făcută de astronomul Scott Sheppard de la Institutul Carnegie pentru Știință din Statele Unite ale Americii.

FarFarOut este încă un obiect foarte misterios

Totuși, FarFarOut este încă foarte misterios. Având în vedere că este atât de îndepărtat, obiectul a putut fi observat doar de nouă ori în decurs de doi ani. Echipa a dedus dimensiunea sa bazându-se pe luminozitatea sa, însă astronomii nu știu mai multe deocamdată. Ar putea fi îndeajuns de mare pentru a fi un obiect de pe Centura Kuiper sau ar putea îndeplini condițiile pentru a fi considerat o planetă pitică, potrivit Science Alert.

Astronomii nu sunt siguri nici de timpul orbital. Ar putea fi în jur de 800 de ani, spre deosebire de cei 248 de ani ai lui Pluto. Așadar, mai multe observații sunt necesare pentru a înțelege mai bine obiectul.

Un mileniu pentru a înconjura Soarele doar o dată

„FarFarOut are nevoie de un mileniu pentru a înconjura Soarele doar o dată. Tocmai de aceea, se mișcă foarte încet pe cer, ceea ce necesită mai mulți ani de observații pentru a determina cu precizie traiectoria sa”, a spus David Tholen, astronom la Universitatea Hawaiʻi.

Sheppard, Tholen și Trujillo studiază împreună Sistemul Solar exterior în încercarea de a găsi Planeta 9, un obiect ipotetic considerat a fi responsabil pentru mișcarea ciudată a roiurilor de obiecte mai departe de Pluto.

Astronomii au confirmat existența unei exoplanete solide în cel mai apropiat sistem solar