Home » Știință » Noi dovezi sugerează că Pământul s-a înclinat în urmă cu 84 de milioane de ani

Noi dovezi sugerează că Pământul s-a înclinat în urmă cu 84 de milioane de ani

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 01.11.2021

Știm că „rătăcirea polară adevărată” (true polar wander sau TPW) poate uneori să încline cu totul planetele și sateliții, față de axele acestora, însă nu este foarte clar de câte ori s-a întâmplat asta  cu Pământul.

Acum, un nou studiu prezintă dovezi a unui astfel de eveniment de înclinare sau TPW care a avut loc în urmă cu 84 milioane de ani, atunci când dinozaurii încă mai pășeau pe Terra.

Cercetătorii au analizat mostre de calcar din Italia, care datează din perioada Cretacicului Târziu (în urmă cu 100,5 și 65,5 milioane de ani), căutând dovezi ale schimbărilor din istoricul magnetic ce ar putea indica un eveniment de înclinare.

Cea mai recentă înclinare documentată la scară largă

Fosilele de bacterii din rocă, formând lanțuri de magnetit mineral, oferă unele dintre cele mai convingătoare dovezi de până acum ale evenimentului de înclinare din Cretacicul Târziu, iar ar putea ajuta la rezolvarea unei dezbateri care continuă de zeci de ani.

„Această observație reprezintă cea mai recentă înclinare documentată la scară largă și contestă noțiunea că axa de rotația a rămas stabilă timp de peste 100 milioane de ani”, au explicat cercetătorii.

Pământul are în componență un nucleu interior solid și un nucleu exterior lichid, mantaua solidă și scoarța de la suprafață deplasându-se ușor deasupra metalului lichid. Câmpul magnetic al planetei noastre, generat de nucleul exterior, este documentat în rocile studiate de savanți.

Înclinarea are loc atunci când polii geografici se schimbă substanțial, astfel că învelișul exterior al Pământului se înclină. Nimic nu se schimbă cu adevărat în câmpul magnetic, însă rocile vor înregistra diferite date paleomagnetice.

„Arată de parcă planeta se înclină pe o parte”. Ce se întâmplă de fapt?

Acele date dezvăluie distanța la polii geografici de Nord și Sud, astfel că cercetătorii pot estima unde se află, de fapt, acei poli. Un câmp complet vertical înseamnă că o rocă a fost la pol, în timp ce un câmp complet orizontal indică faptul că roca ar fi fost la ecuator, potrivit Science Alert.

„Imaginați-vă că vă uitați la Pământ din spațiu. Rătăcirea polară adevărată ar arăta de parcă planeta se înclină pe o parte, iar ceea ce se întâmplă de fapt este că întregul înveliș stâncos al planetei, mantaua și scoarța solidă, se rotește în jurul nucleului exterior lichid”, a precizat geologul Joe Kirschvink, de la Institutul Tokyo de Tehnologie din Japonia.

Potrivit studiului, o înclinare de 12 grade a Pământului a avut loc în urmă cu 84 milioane de ani, eveniment care a fost corectat destul de rapid, în decurs de 5 milioane de ani, echivalentul unui „yo-yo” cosmic, după cum ar spune oamenii de știință. Asta înseamnă că rocile studiate, și Italia, s-au deplasat spre ecuator înainte să se încline la loc.

Un studiu nou și ingenios susține că Pământul ar fi înconjurat de un tunel magnetic gigantic