Home » Știință » Uită de cele 8 ore de somn! Cercetătorii au descoperit cât este sănătos să dormim

Uită de cele 8 ore de somn! Cercetătorii au descoperit cât este sănătos să dormim

Publicat: 04.05.2022

Cercetătorii de la Universitatea din Cambridge și de la Universitatea Fudan spun că șapte ore este cantitatea ideală de somn pentru persoanele trecute de vârsta mijlocie, prea puțin sau prea mult somn fiind asociat cu performanțe cognitive și sănătate mintală mai slabe.

Somnul joacă un rol important în facilitarea funcțiilor cognitive și în menținerea unei bune sănătăți psihologice. De asemenea, ajută la menținerea sănătății creierului.

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, observăm adesea modificări ale tiparelor noastre de somn, inclusiv dificultăți în a adormi, precum și o scădere a cantității și calității somnului. Se crede că aceste tulburări de somn pot contribui la declinul cognitiv și la tulburările psihiatrice la populația îmbătrânită.

În cadrul cercetării, publicate în revista științifică Nature Aging, oamenii de știință din Marea Britanie și China au examinat date de la aproape 500.000 de adulți cu vârste cuprinse între 38 și 73 de ani din UK Biobank.

Durata insuficientă sau excesivă a somnului, asociate cu performanțe cognitive scăzute

Participanții au fost întrebați despre modelele lor de somn, sănătatea mintală și bunăstarea lor și au luat parte la o serie de teste cognitive. Imagistica cerebrală și datele genetice au fost disponibile pentru aproape 40.000 dintre participanții la studiu.

Analizând datele, echipa a descoperit că atât durata insuficientă, cât și cea excesivă a somnului au fost asociate cu performanțe cognitive deficitare, cum ar fi viteza de procesare, atenția vizuală, memoria și abilitățile de rezolvare a problemelor.

Șapte ore de somn pe noapte a fost cantitatea optimă de somn pentru performanța cognitivă, dar și pentru o bună sănătate mintală. Persoanele au prezentat mai multe simptome de anxietate și depresie dacă au raportat că au dormit mai mult sau mai puțin timp.

Cercetătorii spun că un motiv posibil pentru asocierea dintre somnul insuficient și declinul cognitiv se poate datora perturbării somnului cu unde lente sau somnul „profund”.

Somnul întrerupt, asociat cu o inflamație crescută

S-a demonstrat că întreruperea acestui tip de somn are o legătură strânsă cu memoria, precum și cu acumularea de amiloid – o proteină cheie care, atunci când se îndoaie greșit, poate provoca „încurcături” în creier, caracteristice anumitor forme de demență. În plus, lipsa somnului poate împiedica capacitatea creierului de a se debarasa de toxine.

Echipa a descoperit, de asemenea, o legătură între cantitatea de somn și diferențele în structura regiunilor creierului, implicate în procesarea cognitivă și memorie.

Un somn consistent de șapte ore în fiecare noapte, fără prea multe fluctuații de durată, a fost, de asemenea, important pentru performanța cognitivă și pentru o bună sănătate mintală.

Studiile anterioare au arătat, de asemenea, că modelele de somn întrerupt sunt asociate cu o inflamație crescută, indicând o susceptibilitate la boli legate de vârstă.

„Un somn bun, important în toate etapele vieții, dar mai ales când îmbătrânim”

„Deși nu putem spune în mod concludent că prea puțin sau prea mult somn cauzează probleme cognitive, analiza noastră care privește indivizii pe o perioadă mai lungă de timp pare să susțină această idee. Dar motivele pentru care persoanele în vârstă au un somn mai slab par a fi complexe, influențate de o combinație între constituția noastră genetică și structura creierului nostru”, a declarat profesorul Jianfeng Feng, de la Universitatea Fudan din China, potrivit SciTechDaily.

Cercetătorii spun că descoperirile sugerează că durata insuficientă sau excesivă a somnului poate fi un factor de risc pentru declinul cognitiv la îmbătrânire.

Acest lucru este susținut de studii anterioare care au raportat o legătură între durata somnului și riscul de a dezvolta boala Alzheimer și demența, în care declinul cognitiv este un simptom distinctiv.

„A avea un somn bun este important în toate etapele vieții, dar mai ales pe măsură ce îmbătrânim. Găsirea unor modalități de îmbunătățire a somnului pentru persoanele în vârstă ar putea fi crucială pentru a le ajuta să își mențină o bună sănătate mintală și pentru a evita declinul cognitiv, în special pentru pacienții cu tulburări psihiatrice și demențe”, a concluzionat profesorul Barbara Sahakian de la Departamentul de Psihiatrie al Universității din Cambridge, unul dintre autorii studiului.

Vă recomandăm să mai citiți și:

Somnolența la pacienții cu Alzheimer, cauzată de leziuni ale neuronilor responsabili cu starea de veghe

Cercetătorii au descoperit că somnul se împarte în cel puțin 16 tipuri diferite

De ce ar trebui să dormim, în loc să învățăm? Un studiu arată cum îmbunătățește somnul învățarea

Dopamina este unul dintre factorii ce inițiază somnul REM

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Imagini cu o capră neagră care îi învață pe iezi cum să se cațăre în Parcul Național Munții Rodnei
Imagini cu o capră neagră care îi învață pe iezi cum să se cațăre în Parcul Național Munții Rodnei
Rusia şi Iran, alianță împotriva Occidentului. Lavrov a discutat la Teheran acordul nuclear
Rusia şi Iran, alianță împotriva Occidentului. Lavrov a discutat la Teheran acordul nuclear
Cea mai mare navă hibrid din lume va transporta pasageri între Marea Britanie și Franța
Cea mai mare navă hibrid din lume va transporta pasageri între Marea Britanie și Franța
Elveţia a importat aur din Rusia pentru prima dată de când Putin a lansat războiul
Elveţia a importat aur din Rusia pentru prima dată de când Putin a lansat războiul
Enigmaticii trovanți ai României. Povestea rocilor vii care cresc și se mișcă
Enigmaticii trovanți ai României. Povestea rocilor vii care cresc și se mișcă
Ce se va întâmpla cu omenirea dacă polii magnetici ai Pământului se vor inversa?
Ce se va întâmpla cu omenirea dacă polii magnetici ai Pământului se vor inversa?
Cercetătorii propun uciderea furnicilor folosind virusuri
Cercetătorii propun uciderea furnicilor folosind virusuri
Una dintre cele mai timpurii moschei din lume, descoperită în deșertul Negev din Israel
Una dintre cele mai timpurii moschei din lume, descoperită în deșertul Negev din Israel
Inteligența artificială a identificat cea mai scurtă cale spre fericirea umană
Inteligența artificială a identificat cea mai scurtă cale spre fericirea umană
O nouă procedură pentru tratarea bolilor de ochi? Cercetătorii au dezvoltat un microac demn de filme de groază
O nouă procedură pentru tratarea bolilor de ochi? Cercetătorii au dezvoltat un microac demn de filme de groază
Cercetătorii au identificat o proteină cheie pentru inhibarea multiplicării virusului gripal
Cercetătorii au identificat o proteină cheie pentru inhibarea multiplicării virusului gripal
Descoperă gama de laptopuri ASUS pentru creatori
Descoperă gama de laptopuri ASUS pentru creatori
Un urs a fost surprins în timp ce traversa lacul Vidraru. Imagini inedite de la Romsilva
Un urs a fost surprins în timp ce traversa lacul Vidraru. Imagini inedite de la Romsilva
Test de cultură generală. Câte culori are curcubeul?
Test de cultură generală. Câte culori are curcubeul?
O pâlpâire din întuneric dezvăluie indicii despre Sagittarius A*, gaura neagră din centrul galaxiei
O pâlpâire din întuneric dezvăluie indicii despre Sagittarius A*, gaura neagră din centrul galaxiei
Adulții tineri, mai predispuși să aibă simptome persistente de COVID-19
Adulții tineri, mai predispuși să aibă simptome persistente de COVID-19
Șase sate din România s-au înscris în competiția Best Tourism Villages
Șase sate din România s-au înscris în competiția Best Tourism Villages
Istoria Casei Presei Libere (DOCUMENTAR)
Istoria Casei Presei Libere (DOCUMENTAR)