Home » Știință » Tumorile sistemului nervos ar putea fi împiedicate să crească folosind un medicament pentru epilepsie

Publicat: 30.06.2022

Cum ar fi dacă un medicament deja aprobat de Food and Drug Administration (FDA), din SUA, ar putea ajuta la tratarea unor probleme deosebit de supărătoare, cum ar fi tumorile sistemului nervos?

Cercetătorii de la Școala de Medicină a Universității Washington din St. Louis, SUA, au găsit o astfel de nouă utilizare în cazul unui medicament pentru epilepsie, potrivit unui comunicat de presă al instituției publicat la începutul lunii iunie.

Afecțiunea se numește neurofibromatoză de tip 1 (Nf1), iar medicamentul este lamotrigină, un medicament folosit pentru tratarea epilepsiei. Persoanele care suferă de Nf1 dezvoltă tumori la nivelul nervilor, care sunt de obicei benigne, dar pot provoca probleme medicale grave, cum ar fi orbirea, notează Interesting Engineering.

Tumorile sistemului nervos, blocate cu antiepileptice

Noua cercetare dezvăluie că neuronii care poartă o mutație în gena Nf1 sunt hiperexcitabili și că suprimarea acestei hiperactivități cu lamotrigină oprește tumorile sistemului nervos din a mai crește, cel puțin în cazul șoarecilor.

„Tumorile sunt foarte frecvente la persoanele cu Nf1”, a spus prof. dr. David H. Gutmann, director al Centrului de Neurofibromatoză al Universității Washington și autor principal al studiului.

„Am arătat că putem bloca creșterea tumorilor Nf1 prin oprirea hiperexcitabilității neuronale. Am făcut-o acum în câteva moduri diferite și nu există nicio îndoială că reutilizarea antiepilepticelor este o modalitate eficientă de a inhiba creșterea tumorilor, cel puțin la șoareci. Acest lucru subliniază rolul critic pe care neuronii îl au în biologia tumorilor”, a continuat el.

Pentru a testa această nouă utilizare a unui medicament mai vechi, cercetătorii au studiat neuroni de la șoareci cu și fără mutații ale genei Nf1. Ei au descoperit că neuronii șoarecilor cu mutații Nf1 cauzatoare de tumori au declanșat impulsuri electrice mai frecvent decât neuronii șoarecilor normali, eliberând molecule care au accelerat creșterea tumorilor cerebrale și nervoase.

Prin cercetări suplimentare, ei au putut să atribuie această hiperexcitabilitate unui canal ionic disfuncțional care a schimbat activitatea electrică de bază în interiorul neuronilor. Apoi au continuat să examineze și șoarecii cu o mutație Nf1 observată la persoanele cu NF1 care nu dezvoltă tumori cerebrale sau nervoase.

Neuronii mutanți Nf1 hiperexcitabili

Neuronii șoarecilor cu această mutație specifică Nf1 nu au fost hiperexcitabili și nu au dezvoltat tumori. Deoarece neuronii hiperexcitabili sunt, de asemenea, o caracteristică a epilepsiei, medicamentul lamotrigină, prin urmare, vizează același canal ionic perturbat în neuronii mutanți Nf1 hiperexcitabili.

Pentru a testa dacă medicamentul ar putea funcționa și pentru Nf1, cercetătorii au administrat lamotrigină unui grup de șoareci mutanți Nf1 care dezvoltă tumori ale nervului optic. Apoi au comparat rezultatele cu un grup de șoareci care au primit placebo și au descoperit că șoarecii care au primit medicamentul aveau tumori mai mici, care nu mai creșteau.

Descoperirea ar putea stimula crearea de noi tratamente

„Mutația din gena Nf1 schimbă biologia de bază a neuronului. În timpul dezvoltării, mai întâi se formează neuronii, care îi spun restului creierului cum să se formeze. Dacă aveți o mutație care afectează modul în care se comportă neuronii, aceasta poate schimba totul despre modul în care creierul este configurat în timpul dezvoltării”, a spus Gutmann.

„Nimic din ce am încercat până acum pentru a preveni dificultățile de învățare nu a funcționat. Poate că această descoperire ar putea duce la noi tratamente pentru problemele de învățare și cognitive la copiii cu NF1”, a adăugat el.

„Sunt foarte încântat de implicațiile științifice și medicale ale acestor descoperiri. Nu hiperexcitat, doar entuziasmat”, a încheiat el.

Studiul a fost publicat în revista Nature.

O nouă procedură pentru tratarea bolilor de ochi? Cercetătorii au dezvoltat un microac demn de filme de groază