Home » Știință » Un nou pericol stelar pentru planetele precum Pământul, identificat de NASA

Un nou pericol stelar pentru planetele precum Pământul, identificat de NASA

Credit foto: NASA/CXC/Univ. of Illinois/I. Brunton et al.; Illustration: NASA/CXC/M. Weiss
Publicat: 25.04.2023

Astronomii care folosesc datele obținute de Observatorul Chandra X-ray al NASA și de alte telescoape au identificat o nouă amenințare pentru viața pe planetele precum Pământul: o fază în care razele X intense provenite de la stelele care au explodat pot afecta planetele aflate la peste 100 de ani-lumină distanță.

Acest rezultat, așa cum este prezentat într-un comunicat de presă transmis de NASA, are implicații pentru studiul exoplanetelor și al gradului de locuibilitate al acestora.

Această amenințare recent descoperită provine de la unda de explozie a unei supernove care lovește gazul dens din jurul stelei explodate. Un astfel de impact poate produce o doză mare de raze X care ajunge pe o planetă asemănătoare Pământului la câteva luni sau ani după explozie și poate dura zeci de ani.

O astfel de expunere intensă poate declanșa un eveniment de extincție pe planetă. Un nou studiu care semnalează această amenințare se bazează pe observațiile cu raze X a 31 de supernove și a urmărilor acestora – în mare parte de la Observatorul Chandra X-ray al NASA, misiunile Swift și NuSTAR și XMM-Newton ale ESA – arată că planetele pot fi supuse unor doze letale de radiații aflate la o distanță de până la aproximativ 160 de ani-lumină.

Un nou tip de pericol stelar pentru viața de pe Pământ?

Patru dintre supernovele din studiu (SN 1979C, SN 1987A, SN 2010jl și SN 1994I) sunt prezentate în imagini compozite care conțin date Chandra în imaginea suplimentară.

Lucrarea care descrie acest rezultat este publicată în The Astrophysical Journal.

Înainte de aceasta, majoritatea cercetărilor privind efectele exploziilor de supernove se concentrau asupra pericolului din două perioade: radiațiile intense produse de o supernovă în zilele și lunile de după explozie și particulele energetice care ajung la sute sau mii de ani după aceea.

Ar putea duce la un eveniment de extincție

Dacă un torent de raze X se abate asupra unei planete din apropiere, radiațiile ar putea altera grav chimia atmosferică a planetei. În cazul unei planete asemănătoare Pământului, acest proces ar putea distruge o parte semnificativă a ozonului, care, în cele din urmă, protejează viața de radiațiile ultraviolete periculoase ale stelei gazdă.

De asemenea, ar putea duce la dispariția unei game largi de organisme, în special a celor marine aflate la baza lanțului trofic, ceea ce ar putea duce la un eveniment de extincție.

O „ceață brună” în atmosferă

După ani de zile de expunere letală la raze X din cauza interacțiunii supernovei și a impactului radiațiilor ultraviolete de la steaua gazdă a unei planete asemănătoare cu Pământul, se poate produce o cantitate mare de dioxid de azot, provocând o „ceață brună” în atmosferă.

Dintre cele patru supernove din setul de imagini, SN 2010jl a produs cele mai multe raze X. Autorii estimează că aceasta a livrat o doză letală de raze X pentru planetele asemănătoare cu Pământul aflate la mai puțin de aproximativ 100 de ani-lumină.

Există dovezi solide că – inclusiv detectarea în diferite locații de pe glob a unui tip de fier radioactiv – supernovele au avut loc în apropierea Pământului în urmă cu aproximativ 2 milioane și 8 milioane de ani. Cercetătorii estimează că aceste supernove s-au produs la o distanță cuprinsă între 65 și 500 de ani-lumină de Pământ.

Deși Pământul și Sistemul Solar se află în prezent într-un spațiu sigur în ceea ce privește potențialele explozii de supernove, multe alte planete din Calea Lactee nu se află în această situație. Aceste evenimente de mare energie reduc efectiv zonele din galaxia noastră cunoscute sub numele de Zona Galactică Locuibilă, acolo unde condițiile ar fi propice vieții așa cum o știm, scrie Phys.org.

Cercetătorii au aflat, în sfârșit, cum este sincronizat calendarul mayaș cu planetele