Home » Știință » Un studiu arată că un îndulcitor artificial comun descompune ADN-ul

Un studiu arată că un îndulcitor artificial comun descompune ADN-ul

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 08.06.2023

Un îndulcitor artificial comun, sucraloza, comercializat sub denumirea Splenda, a fost găsit în produse precum sucurile dietetice și guma de mestecat. Potrivit unui nou studiu, îndulcitorul ar putea, de asemenea, să degradeze materialul ADN din interiorul celulelor umane.

Întrucât ADN-ul conține codul genetic care controlează corpul nostru, descoperirea ar putea fi o problemă gravă, deoarece ar putea duce la multiple probleme de sănătate.

Cercetătorii cer acum ca agențiile de reglementare să revizuiască siguranța și statutul a înlocuitorului zahărului.

Studiul a fost publicat în revista Journal of Toxicology and Environmental Health, Part B.

Băuturile îndulcite depășesc pragul impus de autorități

Termenul tehnic pentru ceva care distruge ADN-ul în acest fel este mutagen. Studiul a analizat în mod specific sucraloza-6-acetat: acest compus chimic este produs atunci când sucraloza este ingerată și metabolizată în organism, așa cum a fost raportat într-un studiu din 2018, la șobolani.

„Pentru a pune acest lucru în context, Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară are un prag de îngrijorare toxicologică pentru toate substanțele mutagene de 0,15 micrograme per persoană pe zi. Lucrarea noastră sugerează că sucraloza-6-acetat dintr-o singură băutură îndulcită cu sucraloză pe zi depășește acest prag. Și asta fără a lua în calcul cantitatea de sucraloză-6-acetat produsă sub formă de metaboliți după ce oamenii consumă sucraloză”, a spus inginerul biomedical Susan Schiffman de la North Carolina State University din SUA.

Cu alte cuvinte, sucraloza-6-acetat este deja prezentă în aceste băuturi înainte de a fi ingerate, dar o cantitate și mai mare este produsă în stomacul oamenilor. Sucraloza este, de fapt, fabricată dintr-o versiune modificată a sucralozei-6-acetat, care este sintetizată din zaharoză.

Zaharoza și sucraloza-6-acetat deteriorează celulele din peretele intestinal

În cadrul studiului, cercetătorii au efectuat o serie de teste de laborator pe celulele sanguine umane și pe țesutul peretelui intestinal pentru a observa reacția atât la sucraloză, cât și la compusul sucraloză-6-acetat. De asemenea, au fost efectuate teste privind activitatea genetică a celulelor intestinale, toate acestea folosind proceduri standardizate de analiză pentru detectarea leziunilor ADN.

„Am constatat că ambele substanțe chimice (zaharoza și sucraloza-6-acetat) provoacă scurgeri intestinale. Practic, acestea fac peretele intestinului mai permeabil. Substanțele chimice deteriorează joncțiunile sau interfețele, acolo unde celulele din peretele intestinal se conectează”, a spus Schiffman.

Un intestin permeabil înseamnă că alimentele parțial digerate și toxinele se pot infiltra în fluxul sanguin. Afecțiunea poate fi provocată în numeroase moduri și poate avea efecte ulterioare în multe părți diferite ale corpului.

Cercetătorii au avertizat asupra întreruperii consumului de sucraloză

Cercetătorii au avertizat că oamenii ar trebui să înceteze de acum înainte să mai consume sucraloză. Anterior, îndulcitorul a fost aprobat de autoritățile de reglementare pe baza unor cercetări care arătau că acesta trece prin organism fără să fie modificat – constatări care sunt acum contrazise de studii mai recente, potrivit Science Alert.

Este posibil ca această aprobare de reglementare să fie acum revizuită. Cercetătorii au sugerat că cercetările ulterioare ar putea analiza mai îndeaproape impactul potențial periculos al expunerii la sucraloză-6-acetat asupra sănătății.

Comanzi mereu mâncare? Iată de ce ar trebui să-ți faci griji

Lentilele de contact ar putea fi o sursă neștiută de chimicale eterne

Ar putea o dietă sănătoasă să ne întinerească creierul?

Câți dintre români au renunțat la băuturile răcoritoare?