Home » Știință » Sateliți necunoscuți până acum au fost găsiți pe orbitele planetelor Neptun și Uranus

Foto: NASA/ESA/CSA/STScl
Publicat: 27.02.2024

Și planetele exterioare ale Sistemului Solar ascund sateliți naturali „secreți”. Luni „ascunse” au fost descoperite în jurul planetelor Uranus și Neptun.

Utilizând telescoape de pe Pământ, astronomii au descoperit trei luni „ascunse” necunoscute în spațiul din jurul lui Uranus și Neptun; una se află în orbită în jurul lui Uranus și două se află în jurul lui Neptun. Astfel, numărul oficial de luni ale lui Uranus ajunge la 28, iar pentru Neptun la 16.

Lunile încă nu au fost numite oficial, dar, în conformitate cu convențiile de denumire a lunilor pentru ambele planete, noua lună a lui Uranus va primi un nume din operele lui Shakespeare, iar lunile lui Neptun vor primi nume după zeițele marine Nereide din mitologia greacă.

Luni „ascunse” au fost descoperite în Sistemul Solar exterior

„Cele trei luni descoperite recent sunt cele mai slabe descoperite vreodată în jurul acestor două planete gigante de gheață folosind telescoape terestre. A fost nevoie de o procesare specială a imaginilor pentru a dezvălui astfel de obiecte slab luminate”, spune astronomul Scott Sheppard, de la Carnegie Institution for Science (SUA).

Lunile noi, adică luni pe care nu le știam până acum, nu sunt descoperiri rare în astronomia modernă. Pe măsură ce tehnologia și tehnicile de studiu al spațiului devin tot mai puternice, crește și capacitatea de a găsi lucruri mici și slabe care erau în afara cunoștințelor noastre anterioare, scrie Science Alert.

În ultimii ani, Jupiter și Saturn au dominat cursa lunilor, în timp ce Neptun și Uranus au fost neglijate. Cele două planete exterioare cu gheață sunt departe de Pământ, ceea ce le face mai dificil de explorat și mai dificil de văzut cu telescoapele, ceea ce înseamnă că înțelegerea noastră despre ele este mult mai limitată decât a celorlalte cinci lumi mai apropiate de Pământ.

Partea opusă a acestei monede este că probabil există multe luni acolo care așteaptă să fie descoperite, așa cum sugerează cei trei sateliți naturali descoperiți recent. Toate cele trei luni au orbite late, excentrice și înclinate, ceea ce le face mai greu de observat. Aceste orbite sunt consistente cu o origine prin captură, adică prinse de gravitația planetei și ținute într-un dans ciudat în jurul acesteia.

Confirmarea noilor luni

Noua lună a lui Uranus, observată pentru prima dată cu unul dintre telescoapele Magellan în noiembrie 2023, a fost confirmată prin găsirea ei în datele din 2021. A fost numită provizoriu S/2023 U1 și este prima lună a lui Uranus nou descoperită în mai mult de 20 de ani. Aceasta are aproximativ 8 kilometri în diametru, ceea ce o face cea mai mică dintre lunile lui Uranus și una dintre cele mai mici luni cunoscute din Sistemul Solar. Are un interval orbital de 680 de zile.

Luna mai strălucitoare dintre cele două ale lui Neptun, denumită provizoriu S/2002 N5, a fost observată pentru prima dată în observațiile cu Magellan în septembrie 2021 și apoi din nou în octombrie, cu observații de urmărire în 2022 și 2023.

„Odată cu determinarea orbitei lui S/2002 N5 în jurul lui Neptun folosind observațiile din 2021, 2022 și 2023, ea a fost urmărită înapoi până la un obiect care a fost observat lângă Neptun în 2003, dar pierdut înainte să se poată confirma că orbitează în jurul planetei”, spune Sheppard. Această lună măsoară 23 de kilometri în diametru și are un interval orbital de 9 ani.

În cele din urmă, luna mai mică și mai slabă a lui Neptun a fost observată în 2021 folosind telescopul Subaru. Aceasta a fost numită provizoriu S/2021 N1 și măsoară 14 kilometri în diametru, cu o orbită de 27 de ani în jurul lui Neptun.

Ce informații aduc aceste luni „ascunse” pentru astronomi?

Aceste luni „ascunse” sugerează că Uranus și Neptun au populații exterioare de luni în configurații similare cu cele ale lui Saturn (146 de luni cunoscute) și Jupiter (95 de luni cunoscute). Acest lucru sugerează că metoda prin care aceste luni au fost obținute este similară la toate planetele gigante din Sistemul Solar.

„Chiar și planeta Uranus, care este înclinată pe o parte, are o populație de luni similară cu celelalte planete gigante care orbitează în jurul Soarelui. Iar Neptun, care probabil a capturat obiectul îndepărtat din centura Kuiper numit Triton, un corp bogat în gheață mai mare decât Pluto, un eveniment care ar fi putut perturba sistemul său de luni, are luni exterioare care par asemănătoare cu cele ale vecinilor săi”, spune Sheppard.

Capturarea ar fi putut fi primul pas, dar noile luni cad în grupuri de luni care au orbite similare. S/2023 U1 se potrivește cu Caliban și Stephano. S/2002 N5 se potrivește cu Sao și Laomedeia, iar orbita lui S/2021 N1 este consistentă cu cea a lui Psamathe și Neso.

Niciuna dintre orbite nu este identică cu alta, dar asemănările sugerează că fiecare dintre aceste grupări de luni ar fi putut începe drept o singură lună întreagă care a fost capturată de gravitația planetară înainte de a fi spartă, fiecare bucată apoi găsindu-și propria orbită. Dacă acest lucru este adevărat, ar putea exista luni mult mai mici pe care încă nu le putem vedea în fiecare dintre grupări.

Aceasta este o descoperire care constituie încă un motiv întemeiat printre altele pentru a trimite o sondă dedicată în Sistemul Solar exterior.

Care au fost primele: găurile negre sau galaxiile?

Un cosmonaut a doborât recordul pentru cel mai mult timp petrecut în spațiu

Astronomii au găsit un super-Pământ! Planeta ar putea fi locuibilă

Test de cultură generală. Cât înseamnă un an-lumină?