Home » Istorie » Cercetătorii vor să afle originile domesticirii măgarilor

Cercetătorii vor să afle originile domesticirii măgarilor

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 28.09.2022

Măgarii au conturat istoria omenirii, atât ca ajutoare în muncile agricole și la fermă, cât și ca transport în zone greu accesibile.

Pentru a înțelege istoria domesticirii măgarului, echipele de la Centrul de Antropobiologie și Genomică din Toulouse, Franța și oamenii de știință din 37 de laboratoare din întreaga lume au lucrat împreună pentru a construi și analiza istoria genetică a acestui animal.

Au fost studiați 207 măgari contemporani care trăiesc pe toate continentele, precum și rămășițele de la 31 de măgari antici, dar și ale altor 15 ecvide sălbatice.

Măgarii, originari din Africa

Într-un articol publicat în revista Science, cercetătorii dezvăluie faptul că măgarul a fost domesticit pentru prima dată în Africa în anul 5.000 î.e.n., în jurul perioadei în care Sahara a devenit regiunea deșertică pe care o cunoaștem astăzi.

Doar 2.500 de ani mai târziu măgarii și-au părăsit locul de origine din Africa și au ajuns în Europa și Asia, acolo unde această specie ai cărei descendenți există și astăzi.

Cercetătorii vor să afle unde exact au fost domesticiți măgarii

Analizând rămășițele arheologice, oamenii de știință au descoperit, de asemenea, dovezi ale unei filiații genetice necunoscute anterior aparținând unor măgari care au trăit în Levant acum 2.000 de ani.

În plus, se crede că influența acestei filiații se extinde cu mult dincolo de regiunea levantină și că, în prezent, fragmente din moștenirea sa genetică pot fi găsite în toată Europa.

Conform EurekAlert, aceste descoperiri necesită noi săpături arheologice pentru a găsi sursa inițială de domesticire în Africa, precum și secvențierea altor genomi timpurii de măgar pe ambele maluri ale Mării Mediterane, pentru a înțelege mai bine rolul acestui animal în istoria comerțului dintre Europa și Africa de Nord.

După 65 de ani, măgarii sălbatici din Mongolia au revenit în partea de est a țării, divizată de o cale ferată